Aktualu | Gyvenimas | Pramogos | + Projektai | Specialiosios rubrikos |
Pasirinkite savo miestą | Vilnius | Kaunas | Klaipėda | Šiauliai | Panevėžys | Marijampolė | Telšiai | Alytus | Tauragė | Utena |
Įmonė „Kėdbusas“ karantino metu netenka net 95 proc. savo pajamų. Dėl to keičiasi ir atlyginimai vairuotojams, ir migloti darosi ateities planai. / Algimanto Barzdžiaus / „Rinkos aikštės“ archyvo nuotr.
Reporteris SkaistėŠaltinis: Etaplius.lt
Karantinas, panašu, kone labiausiai smogė keleivių pervežimų ir kelionių verslui. Vietinės kelionės – ne išimtis. Kėdainių viešojo transporto įmonė „Kėdbusas“, kaip aiškina šios bendrovės atstovai, jau netenka 95 proc. pajamų dėl šalyje susidariusios situacijos, o planų šiems metams turėta nemažai – reikia papildyti autobusų parką bent aštuoniais autobusais. Tad kas dabar pasišaus gelbėti pajamų netekusią Kėdainių įmonę ir jos darbuotojus?
Reikia naujų autobusų
Iš viso „Kėdbusas“ turi 60 autobusų, tiesa, 13 jau yra nebetinkami naudojimui, tad bus sprendžiama, ką su jais daryti.
Įmonei verkiant reikia atnaujinti autobusų parką, tačiau dėl lėšų trūkumo autobusų parko naujinimas yra itin lėtas.
„Vykdant bendrovės strateginį planą per 2019 metus dėl lėšų stygiaus įsigytas tik 1 naudotas „VW LT-46“ markės autobusas. Jo vertė – 6 tūkst. eurų. Autobusas įsigytas pačios bendrovės lėšomis.
Iš viso per 2016–2019 metus buvo įsigyti 22 autobusai: 2016 metais – 12 autobusų, iš kurių 6 įsigyti lizingo būdu, 2017 metais – 6 autobusai, iš kurių 3 įsigyti lizingo būdu, 2018 metais – 3 autobusai, iš kurių 1 įsigytas lizingo būdu, 2019 metais – 1 autobusas, bendrovės lėšomis. Įsipareigojimai bankui yra numatyti iki 2021 metų rugsėjo 30 dienos“, – tokia informacija yra pateikiama įmonės ataskaitoje.
Toje pačioje ataskaitoje nurodoma ir tai, kad per šiuos metus, siekiant tinkamai vykdyti paslaugas, tiesiog būtina įsigyti dar 4 vidutinės arba mažos talpos autobusus ir dar 4 mažus autobusus.
Visa įmanoma autobusų markių puokštė taip pat apsunkina darbą – sunku ieškoti atsarginių detalių, ilgėja prastovos, susijusios su tų detalių paieška, sunkesnis autobusų parko valdymas.
Daugiau darbų
Įmonės planuose šiemet – ir daugiau darbų. Ketinama intensyvaus naudojimo stotelėse (kur trūksta) įrengti peronus, modernius paviljonus/pastoges su suoliukais ir šiukšlių dėžėmis.
Visose stotelėse ketinama pakabinti autobusų maršrutų grafikus su žemėlapiu. Intensyvaus naudojimo stotelėse įrengti belaidį internetą.
Šiems darbams atlikti reikia 65 tūkst. eurų, o atlikti juos numatyta per šiuos ir ateinančius metus.
Taip pat pokyčių laukia ir bilietų kainos bei jų įsigijimo būdas.
Ataskaitoje buvo numatyta nuo gegužės pirmosios nebeparduoti bilietų spaudos kioskuose, prekybos centruose. Tiesa, dėl koronaviruso grėsmės bei fakto, kad gerokai daugiau bilietų liko neparduota, šis terminas nusikelia kiek vėlesniam laikui.
„Taip pat dirba Jonavos ir kai kurie kiti autobusų parkai – jie neturi iš anksto atspausdintų bilietėlių. Iki pandemijos paskelbimo svarstėme iki gegužės pirmos dienos atsisakyti jų pardavimo kioskuose ir parduotuvėse, bet keleivių sumažėjo, o bilietukų yra likę, tai dar gegužę ir birželį jie bus pardavinėjami.
Tačiau daugiau bilietėlių nebus spausdinama, tai brangus procesas, sudėtingas.
Kad vairuotojai būtų saugūs, pasistengsime įdiegti papildomas apsaugos priemones“, – komentavo įmonės direktorius Evaldas Cicėnas.
Atlyginimai pakito
Karantino metu, kai keleivių srautai drastiškai krito, vairuotojų kasdienybė taip pat pasikeitė. Dalis jų atostogauja, kita dalis dirba gerokai mažiau. Taigi ir jų atlyginimai šiuo metu yra mažesni.
„Atlyginimo tikrai negalėsime palikti tokio paties, kaip buvo. Vairuotojai dirbs dalį valandų, dalis jų bus prastovose ir apmokėjimas vyks pagal Vyriausybės nustatytą tvarką.
Kai mes nebedirbame pilnų valandų ir neturime pajamų, atlyginimo išsaugoti tikrai negalėsime“, – sakė E. Cicėnas.
Rajono administracijos direktorius Arūnas Kacevičius informavo, kad pats „Kėdbusas“ šiemet nuostolių kompensavimui prašė 350 tūkst. eurų. Tiesa, tada dar niekas net nenujautė, kokia krizė dėl pandemijos ateina.
„2020 metų savivaldybės biudžete numatyta 250 tūkst. eurų UAB „Kėdbusas“ patiriamų nuostolių kompensavimui, o negautų pajamų dėl transporto lengvatų kompensavimui skirta 400 tūkst. eurų.
Dalis vairuotojų šiuo metu gauna valandinį atlygį, pagal numatytą darbo apmokėjimo tvarką, o dalis vairuotojų yra atostogose. Už prastovas (neišdirbtą valandų skaičių) mokama pagal Vyriausybės nutarimą.
Įmonė pristatė visus dokumentus ir jau gavo valstybės dotaciją.
Pasirinktas modelis 90 proc. valstybės lėšų, o 10 proc. – įmonės lėšų“, – informavo savivaldybės administracijos direktorius.
Bando gąsdinti
Pagrindinis „Kėdbuso“ pelnas yra iš parduodamų bilietų – 62 proc. pinigų į įmonės biudžetą surenkama būtent taip. Dar 26 proc. pajamų yra vežėjo patirtų nuostolių kompensacija iš rajono savivaldybės biudžeto.
Tačiau keisčiausia, kad net ir tokio sunkmečio akivaizdoje kai kurie rajono tarybos nariai nesibodi gąsdinti visuomenės arba siūlyti „Kėdbuso“ įmonę ir rajono biudžetą galinčius paskandinti sprendimus.
Štai, pavyzdžiui, Saulius Grinkevičius, kone kiekviename tarybos posėdyje niekaip negalintis pamiršti, kad pats yra buvęs meru, viename iš paskutinių tarybos posėdžių nesibodėjo gąsdinti sakydamas, kad „Kėdbusas“ neva mažins maršrutus ir gyventojai negaus jiems reikalingų paslaugų.
Tokius postringavimus paneigė administracijos direktorius A. Kacevičius, teigdamas, kad gyventojų poreikiai bus užtikrinami, nes nuolatos vykdomas įmonės veiklos monitoringas – stebimi keleivių srautai ir prisitaikoma prie pokyčių.
„Nėra jokio pagrindo teigti, kad kažkas „dings“. Labai gaila, kad kai kurių tarybos narių prognozės yra ir, deja, dažnai lieka tik prognozėmis.
Nuolat tiriami keleivių srautai, į kurių duomenis atsižvelgiant, tikslinami visi maršrutai.
Pasibaigus karantino laikotarpiui, tikrai vėl iš naujo tirsime keleivių srautus mieste ir priemiestyje bei išsamiai išanalizuosime duomenis. Tada ir galėsime daryti išvadas.
„Kėdbuso“ situacija analizuojama, ieškoma geriausių sprendimo būdų, tačiau mes suprantame, kad neapgalvoti sprendimai gali kainuoti dvigubai.
Visada žiūrime į realų poreikį. Leisti tuščius autobusus visiškai neprasminga ir to tikrai nedarysime, o ten, kur bus žmonių ir jiems reikės pasiekti vieną ar kitą vietovę, garantuosime, kad jie nuvyktų ten, kur jiems reikia“, – nepasiduoti panašiems į manipuliacijas politikų kalbėjimams ragino administracijos direktorius.
Nėra įmonės valdybos
Dar vienas pokytis įmonės valdyme – „Kėdbusas“ nebeturi valdybos.
Praėjusių metų lapkričio 30 dieną buvusi valdyba baigė darbą. Kol kas valdybos funkcijas atlieka rajono savivaldybės administracija, o nauja valdyba nerenkama, nes ji kainuoja itin brangiai.
„Vieno nepriklausomo valdybos nario išrinkimas kainuoja 6 tūkst. eurų. Reikalingi du nepriklausomi nariai – o tai jau 12 tūkstančių. Įmonei su tokiais nuostoliais tai tikrai per didelė suma. Maža to, valdybos nariams ir atlyginimus reikia mokėti.
Bent jau metus laiko įmonė tikrai gali pabūti be valdybos.
Ir tai buvo ne vienašališkas savivaldybės sprendimas, o „Kėdbuso“ ir rajono administracijos bendras sutarimas“, – informavo A. Kacevičius.
Beje, atkreipkite dėmesį, kad išrinkti vieną valdybos narį kainuotų tiek pat, kiek įsigyti naudotą autobusą... Dviejų valdybos narių išrinkimo kaina – vienas naujesnis ir patogesnis gyventojams autobusas iš tų aštuonių, kuriuos šiemet reikia įsigyti. Tai klausimas – kas svarbiau – biurokratinis aparatas ar gyventojų poreikiai, matyt, neturėtų net kilti.
Daugiau naujienų apie Kėdainių rajoną skaitykite www.rinkosaikste.lt
rinkos-aikste.png