Aktualu | Gyvenimas | Pramogos | + Projektai | Specialiosios rubrikos |
Pasirinkite savo miestą | Vilnius | Kaunas | Klaipėda | Šiauliai | Panevėžys | Marijampolė | Telšiai | Alytus | Tauragė | Utena |
A. Reipos nuotr.
Etaplius.LTŠaltinis: Jonavos rajono savivaldybė
Dramatiški pernykščiai abiturientų „pasiekimai“ matematikos srityje pribloškė rajono savivaldybės vadovus – skubiai buvo atlikta išsami rezultatų analizė ir sudarytas veiksmų planas, kaip padėti moksleiviams.
Pokytis be lyderystės – neįmanomas
Nacionalinės švietimo agentūros duomenimis, pernai Valstybinio matematikos brandos egzamino neišlaikė 47 proc. Jonavos rajono abiturientų, šiemet – 6,6 proc.
„Pernai buvo smūgis, po kurio teko pasakyti, kad karalius nuogas. Ir imtis lyderystės. Visais lygmenimis – ir politiniu, ir gimnazijų vadovų, ir gimnazijų bendruomenės, mokytojų, tėvų bei pačių moksleivių.
Turėjome išsiaiškinti, kokios priežastys lėmė tokį milžinišką atotrūkį nuo šalies vidurkio ir kaimyninių savivaldybių. Tik supratę, kas su mumis negerai, galėjome imtis priemonių, kad panašūs „rekordai“ daugiau nesikartotų“, - sako Jonavos rajono savivaldybės vicemerė Birutė Gailienė.
„Daug laiko ir dėmesio skyrėme situacijos analizei, nes norėjosi ne viską nurašyti Covid-19 ir nuotoliniam mokymuisi, o pasižiūrėti, pamatyti realias tendencijas, tikrąsias priežastis. Juolab, kad ištikus skaudžiai realybei neišvengta ir kaltų paieškos.
Vieniems kalti buvo vadovai, kitiems mokytojai, tretiems – savo pačių laimės kalviai abiturientai ir aibė kitų ir iš dalies realių, ir hipotetinio lygmens priežasčių. Bet mes nusprendėme ne nuomonėmis dalintis, o surinkti skaičius ir dėti juos ant stalo.
Atlikome analizę ir atradome įdomių dalykų – pasirodo, praleistų pamokų skaičius nekoreliavo su egzamino pažymiu. Buvo mokinių, kurie praleido ir 90 ar daugiau pamokų, bet egzaminą išlaikė gerai, buvo ir tokių, kurie nepraleido nei vienos pamokos, bet neišlaikė.
Dar vienas įdomus aspektas – nesvarbu, ar mokytojas, ekspertas, ar metodininkas – tai taip pat nedarė reikšmingos įtakos.
Jonavos rajone yra dvi gimnazijos, į kurias mokiniai ateina baigę progimnazijas, pagrindines mokyklas. Ieškojome ryšio čia. Ir jį pamatėme. Situaciją „pjaustėme“ keliais pjūviais ir piršosi viena išvada – visos pusės turi dalintis atsakomybe, kad nutiko tai, kas nutiko. Akivaizdu, kad reikėjo greito ir efektyvaus pokyčio per tikrai trumpą laiką, kuris trauktų mus iš duobės.
Pirmiausiai pakvietėme mūsų švietimo įstaigų vadovus telktis lyderystei – ne iš karto visų buvome suprasti: daliai atrodė, kad jei vadovauji įstaigai, tai kaip čia nuo to priklauso egzamino rezultatai, ypač, jei tavo įstaigoje net nesimoko abiturientai. Tačiau, pažvelgus į rezultatus kaip į bendrą mūsų visų reikalą, suvokimas, kad visi kartu ir esame padėties šeimininkai, tapo labai aiškus.
Laikėmės požiūrio, kad nepakanka tik biurokratiškai administruoti problemą (pvz., tiesiog skirti lėšų papildomoms pamokoms), reikalinga visų suinteresuotų pusių integracija jos sprendimui. Jei jau sutarėme, kad tragiški egzaminų rezultatai yra bendra problema, tai reiškia, kad ir turime sprendimo būdais dalytis kartu. Pradedant nuo realybės pripažinimo“, - pasakoja B. Gailienė.
Kokių veiksmų ėmėsi mokyklos?
Švietimo įstaigų realybė tiek po pandemijos, tiek prasidėjus karui Ukrainoje, kai įstaigos pasipildė ukrainiečių mokiniais, buvo gan įtempta ir chaotiška. Todėl inicijuojant pokyčio strategiją vienas esminių vaidmenų teko įstaigų vadovams.
„Pakvietėme įstaigų vadovus priimti šį neapibrėžtumą kaip rutinos dalį. Pasakėme jiems – nuo jūsų priklauso daug daugiau, nei gali atrodyti. Tad pasinaudokite jums suteiktais įgaliojimais tam, kad galėtume vesti iš duobės savo vaikus. Ir jie, vadovai, išgirdo“, - sako vicemerė.
Jonavos Jeronimo Ralio gimnazijos direktorės Zitos Gudonavičienės teigimu, matematikos mokymą sustiprino visos rajono įstaigos, pasitelkusios su bendruomenėmis sutartas priemones, įtraukdamos tėvus ir pačius mokinius.
„Tėvų susirinkimuose buvo sutarta atsakomybe pasidalinti tarp visų bendruomenės narių – mokytojų, mokinių ir tėvų. Mokytojų tarybos posėdyje nutarėme organizuoti privalomas konsultacijas visiems mokiniams, kurie nepasiekė pagrindinio lygio ir neprivalomas konsultacijas tiems, kurie norėjo pagilinti savo žinias.
Spalio mėnesį visų dalykų mokytojai patikrino mokinių žinias diagnostinių testų metu. Išryškėjus problemoms, matematikos mokytojai koregavo dalyko ugdymo planus, dėstymas buvo keičiamas atsižvelgiant į turimas žinias ir mokinių mokymosi gebėjimus bei individualius poreikius.
Matematikos mokytojai stiprino tinklaveiką tarp progimnazijų, pagrindinių mokyklų ir daugiafunkcinių centrų. Vyko metodiniai pasitarimai, ieškota bendrų sprendimų situacijai rajone gerinti“, - pasakoja gimnazijos vadovė.
Jonavos rajone buvo sukurta mokinių korepetitorių mokykla, kurioje geriausi matematikos mokiniai padėjo savo draugams ir kitų mokyklų mokiniams pažinti matematiką. Gimnazijos abiturientai, bendradarbiaudami su visomis rajono mokyklomis, organizavo ir vedė matematikos pamokas žemesnių klasių moksleiviams.
„Labai svarbu, kad įsitraukė ne tik abiturientai. Naują strategiją mokyklos komunikavo ir žemesnių klasių bendruomenėms. Manau, tai geras sprendimas, nes visi – mokytojai, tėvai, mokiniai, bendruomenė – buvo „tame pačiame puslapyje“ ir vienodai žinojo bei suprato, ko siekiama ir kaip tai bus daroma“, - sako Z. Gudonavičienė.
Didžiuojasi rezultatu
Jonavos rajono savivaldybė visus mokslo metus palaikė ryšį su įstaigų vadovais – procesas nebuvo paliktas savieigai.
„Šiandien galiu pasakyti, kad veikli lyderystė atsispindi rezultatuose, tad šios linijos derėtų laikytis ir ateityje. Manau, ši situacija buvo nors ir nemalonus, tačiau kartu ir švietimą telkiantis iššūkis. Esu tikra, kad ne vienas vadovas atrado motyvacijos, lyderystės kompetencijų, kurių nebuvo kada demonstruoti, turint galvoje tikrai platų jam tenkančių funkcijų spektrą.
Ar viskas pavyko? Taip, mūsų šiųmečių abiturientų rezultatai pranoko lūkesčius, bet džiaugtis dar per anksti. Svarbu, kad teigiama tendencija išsilaikytų ilgalaikėje perspektyvoje.
Tačiau akivaizdu, kad visų suinteresuotų pusių parodyta aktyvi lyderystė šiandien leidžia didžiuotis mumis visais. Lengva nebuvo, bet rezultatas – saldus. Lyderystės vaidmuo čia ir buvo sukurti aplinką, kurioje būtų didžiausia tikimybė, kad pokytis įvyks“, - sako Jonavos vicemerė B. Gailienė.
Šiemet pasibaigę mokslo metai ir egzaminų rezultatai Jonavos rajone – ypač sėkmingi. Jonavos abiturientai surinko net 25-is šimtukus. Palyginimui, pernai aukščiausiais balais Jonavoje buvo įvertinti vos šeši mokiniai, užpernai – penkiolika.
Matematikos egzamino rezultatai Jonavoje – net septynis kartus geresni.
Toliau siekia gerinti rezultatus
Šiais mokslo metais Jonavos rajono savivaldybė ir jos švietimo įstaigos siekia nemažinti tempo – mokinių pasiekimai ir mokymosi rezultatų gerinimas išlieka prioritetu, kuriamos naujos pagalbinės priemonės.
„Atliekame 5-okų ir 9-okų diagnostinius testus matematikos ir kitų mokomųjų dalykų, pagal kurių rezultatus rajono metodinėse grupėse nustatomos pasikartojančios mokinių spragos. Be to, Jonavos rajono savivaldybė 600 rajono mokinių nupirko licencijas personalizuotam matematikos mokymuisi, siekiant geresnių akademinių rodiklių“, - pasakoja Jonavos rajono savivaldybės Švietimo, kultūros ir sporto skyriaus vedėja Violeta Kolesnikienė.
Nauja priemonė nuo šių mokslo metų – pagalbos teikimas mokiniui, įgijusiam pradinį ar pagrindinį išsilavinimą arba baigusiam pagrindinio ugdymo programos pirmąją dalį ir nepasiekusiam patenkinamo pasiekimų lygmens nacionaliniuose mokinių pasiekimų patikrinimuose (NMPP) ar pagrindinio ugdymo pasiekimų patikrinimuose (PUPP).
„Paprastai sakant, organizuojame papildomas konsultacijas 5, 9 ir 11 klasių mokiniams, - paaiškina skyriaus vedėja. – Mokykla sudaro sąlygas kiekvienam mokiniui, nepasiekusiam patenkinamo pasiekimų lygmens pasiekimų patikrinimuose, gauti mokymosi pagalbą.
Pasak savivaldybės atstovės, kiekvienam mokiniui sudaroma galimybė gauti ne mažiau kaip 20 konsultacijų, jos organizuojamos ne didesnėms kaip penkių mokinių grupėms. Jeigu mokinys pasiekimų patikrinimų metu nepasiekė kelių vertintų dalykų patenkinamo pasiekimų lygmens, reikalinga mokymosi pagalba skiriama kiekvienam dalykui atskirai.
Jonavos rajono savivaldybės info., spausdinta naujausiame žurnalo REITINGAI numeryje