Aktualu | Gyvenimas | Pramogos | + Projektai | Specialiosios rubrikos |
Pasirinkite savo miestą | Vilnius | Kaunas | Klaipėda | Šiauliai | Panevėžys | Marijampolė | Telšiai | Alytus | Tauragė | Utena |
Etaplius.lt nuotr.
Reporteris LinaŠaltinis: Etaplius.lt
Nesant automobilių mokesčio lietuviai gali vadinti save automobilių kraštu, tačiau tai nereiškia, kad vieną dieną nepamatysime, kad esame virtę laužynu, sako Lietuvos vartotojų organizacijų aljanso (LVOA) tarybos narys Kęstutis Kupšys.
Pristatydamas Didžiosios Britanijos konsultacinės bendrovės „Element Energy“ atliktą bendrosios automobilio eksploatacijos kainos studiją, K. Kupšys sakė, kad ypatinga Lietuvos savybė yra tai, kad skaičiuojant automobilių valdymo kaštus Lietuva neturi jokių mokesčių.
„Ypatinga savybė, kai skaičiuojame automobilių valdymo kaštus, kad Lietuva neturi jokių mokesčių. Tai stebina daugelį europiečių kolegų. (...) mes galime džiaugtis, kad esame automobilių kraštas, bet po kurio laiko atsibusime ir pamatysime, kad esame laužynas“, - trečiadienį žurnalistams sakė K. Kupšys.
Jis lygino Lietuvos situaciją su Slovėnija, kuri, anot jo, panaši į Lietuvą tiek teritorija, tiek gyventojų skaičiumi.
„Pirmą kartą Slovėnijoje savininkas sumoka mokesčius, kurie skaičiuojami atitinkamai nuo įsigijimo kainos. Reikia atkreipti dėmesį, kad dyzelis yra su didesniais procentais nei benzinas, hibridas ar elektra. Jie taiko švelnias mokestines priemones“, - sakė K. Kupšys.
Kalbėdamas apie automobilių mokestį, K. Kupšys neatmetė, kad dėl to gali kilti arši diskusija.
„Žinau, kad gali prasidėti arši diskusija, kad, pavyzdžiui, turimas mažas automobilis, bet taršus, nes nesutvarkytas. Arba galingas automobilis, bet jis naujas, sutvarkytas ir, teigiama, kad išmes mažiau taršos nei tas mažas ir nesutvarkytas. Tačiau galima pasiekti, kad žmonės pirktų automobilį, kurį gali sau leisti, atsižvelgdami į mokesčius, kuriuos turės mokėti“, - kalbėjo K. Kupšys.
Kaip rodo jo pristatyta studija, 2018 metais įsigyto naujo dyzelinio automobilio eksploatacijos kaštus prilyginus 100 punktų, elektromobilio eksploatacija būtų 13 proc. brangesnė (arba kainuotų 113 punktų), tuo metu suskystintųjų dujų įrangą turinčio automobilio kainuotų 99 punktus. Benzininio automobilio kaštai sudarytų 104 punktus.
Tačiau, K. Kupšio teigimu, nepaisant to, kad kol kas dyzeliniai automobiliai atrodo patraukliau, tai pasikeis, nes ateityje jų atžvilgiu taršos reikalavimai didės, o elektromobiliai ir hibridai pigs.
„Kainos skirtumas tarp dyzelinio ir elektrinio automobilio ateityje dar labiau sumažės, o suskystintų dujų patrauklumas išnyks visai”, - sakė K. Kupšys.
Jis pateikė Prancūzijos pavyzdį, kurioje tiems žmonėms, kurie parduoda 2 metus naudotą dyzelinį automobilį, o vietoj jo perka elektromobilį, taikomos subsidijos.
„Valstybė iš to nieko negauna, tiesiog perskirsto lėšas, bet pastebėta, kad per tą laikotarpį sumažėjo sergamumas, gerėjo sveikata”, - sakė K. Kupšys. Vis dėlto, pasak jo, Prancūzijoje nepavyksta surinkti tos sumos, kurią reikėtų išmokėti, bet tai vis tiek patrauklus modelis.
„Įdiegę tokią sistemą, duotume signalą visuomenei, kuria linkme eiti. Kelių mokestis galbūt galėtų būti koreguojamas, atsižvelgiama į priemones. Jau būtų padaryta pradžia nuo mažų simbolinių priemonių, žmonės pradėtų apie tai mąstyti”, - kalbėjo LVOA tarybos narys.
Tuo metu slovėniškas pavyzdys, anot jo, kalba apie tai, kad registracijos metu elektromobilių savininkai gauna subsidijas. Jo pateiktais duomenimis, registracijos metu naujam elektromobiliui tenka 7500 eurų, o naujiems hibridiniams automobiliams, kurių anglies dvideginio (CO2) išmetimo norma yra žemiau už 50 gramų kilometrui - 45000 eurų.
Jo teigimu, tikslinga būtų nustatyti ambicingesnius CO2 lygio mažinimo reikalavimus - pavyzdžiui, numatyti, kad iki 2025-2030 metų jis mažėtų iki 30-45 proc.
Taip pat, anot K. Kupšio, reikėtų gamintojams ne tik teikti paramą, jei jie gamina švarius automobilius, bet įvesti reikalavimą, kuris įpareigotų juos tai daryti.
„Reikia bausti, jei jie neatitinka to reikalavimo. Neteikti skatinimo yra viena medalio pusė, o pajusti sankcijas - visai kas kita”, - kalbėjo K. Kupšys.
Anot jo, taip pat nereikia apsiriboti vien laboratorijose atliekamais testais.
„Reikia atlikti realius, keliuose atliekamus testus. Oksidai yra nuodas, tad neturėtume leistis gamintojo apgaudinėjami, jei realybėje yra visai kitaip“, - akcentavo LVOA tarybos narys.
Eltos paklaustas, kada ketina pasiūlymus teikti Vyriausybei, K. Kupšys sakė, kad tikisi, jog per artimiausias savaites Vyriausybė kvies į konsultacijas.
„Yra numatyta, kad Vyriausybė kvies konsultacijoms visuomenę, siūlys pasiūlymus teikti. Čia, matyt, savaičių klausimas. Rudenį, jei prasidės svarstymai Seime, mes jau turėsime pasiūlymų, ką daryti. Matyt, tai nemaža dalimi remsis slovėnų, prancūzų patirtimi”, - kalbėjo K. Kupšys.
ELTA primena, kad planuojama taikyti didesnį registracijos mokestį naujai perkamiems taršiems automobiliams.
ELTA