REDAKCIJA REKOMENDUOJA
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
Verslas2018 m. Liepos 31 d. 16:29

Išorinės lauko reklamos pertvarką gramzdina nesusikalbėjimas

Šiauliai

Etaplius.lt nuotr.

Reporteris UgnėŠaltinis: Etaplius.lt


47106

Dviejuose pastaruosiuose Tarybos posėdžiuose Šiaulių miesto politikai nepatvirtino atnaujintos išorinės reklamos rinkliavų tvarkos. Ir nors interpretacijų, ginčų bei diskusijų šiuo klausimu – apstu, administracija patvirtino besiruošianti trečią kartą atnaujintą sprendimo projektą teikti artimiausiame Tarybos posėdyje.

Naujoji išorinės reklamos leidimų tvarka – nepatvirtinta

„Mes, administracija, šiek tiek apgailestaujame, kad du kartus rengtas projektas nesulaukė pritarimo Taryboje“, – pirmadienį Šiaulių miesto savivaldybėje sakė administracijos direktorius Antanas Bartulis.

Šiaulių miesto administracijos parengta nauja išorinės reklamos rinkliavų tvarka yra pritaikyta liepos 1-ąją įsigaliojusiam naujam Reklamos įstatymui ir pagal jį parengtam ūkio ministro įsakymui, kuris priimtas dar birželio 23 d.

Pagal naujas nuostatas, nustatyti šeši atvejai, kai norint įrengti išorinę reklamą leidimas nebebus reikalingas.

Nutarta nereikalauti leidimo įrengti išorinę reklamą tuo atveju, kai ji bus įrengiama po stogine, pavyzdžiui, degalinėse, geležinkelio stotyse.

Leidimas nebus reikalingas įrengiant reklamą parduotuvių viduje, kai ji yra matoma iš lauko (parduotuvių vitrinose).

Be to, nuspręsta panaikinti reikalavimą turėti leidimą įrengti reklamą ant transporto priemonių, naudojamų pagal jų tiesioginę paskirtį, t. y. jeigu jomis vežami žmonės arba kroviniai. Leidimas bus reikalingas tik tuo atveju, jei ant šių transporto priemonių bus įrengiamas reklamai skirtas įrenginys.

Pagal naujas nuostatas, reikalavimas turėti leidimą taip pat nebus taikomas tuo atveju, kai iškaba įrengiama pagal įstatymu įgaliotos institucijos patvirtintą formą (notarų, antstolių kontorų iškabos) arba kai iškaba yra ne didesnio kaip 0,3 kv. m ploto.

Leidimo nereiks ir tuo atveju, kai bus įrengiama Vyriausybės įgaliotos institucijos nustatytus reikalavimus atitinkanti iškaba, ant kurios ar kurioje pateikiamas tik reklamos davėjo pavadinimas ir (arba) vardas, pavardė arba reklamos davėjo prekybos ar paslaugų teikimo vietos pavadinimas (parduotuvė, viešbutis, kirpykla ir kt.), arba parduodamų prekių ar teikiamų paslaugų pavadinimas (avalynė, automobilių remontas ir kt.) ir (arba) darbo laikas.

Pakeitimais Seimas nustatė ilgesnį – iki 10 metų – leidimo įrengti iškabą ar kitą išorinę reklamą galiojimo terminą (šiuo metu nustatytas 5 metų terminas). Naujomis nuostatomis supaprastinamos iškabos įrengimo ant daugiabučių namų procedūros – nustatoma, kad įrengiant nešviečiančią iškabą ant daugiabučiame name esančių negyvenamosios paskirties patalpų (parduotuvės, kirpyklos ir kt.) išorinės sienos reikalingas ne visų savininkų daugumos, o susirinkime dalyvavusių ar raštu balsavusių savininkų daugumos (bet ne mažiau kaip 1/4 visų butų ir kitų patalpų savininkų balsų) sutikimas.

Reklamos įstatyme įtvirtinti ir kiti pakeitimai – reglamentuojama komercinių paslapčių apsauga, tikslinami kai kurių maisto produktų reklamos reikalavimai, taip pat tikslinama pažeidimų nagrinėjimo tvarka ir kt.

Liepos 5 d. vykusiame Šiaulių miesto savivaldybės posėdyje Tarybos narių balsai išorinės reklamos nuostatų pakeitimo klausimu pasiskirstė taip: už sprendimo projektą balsavo 13 narių, susilaikė – 10, prieš – 5. Liepos 19 d. posėdyje balsai pasiskirstė kiek kitaip: už pasisakė 12 Tarybos narių, susilaikė 14, prieš – 1.

img-0112.JPG

Siūlyme – tik tai, kas būtina

Tarybos nariai, nepritarę naujosioms nuostatoms, žodžio į vatą nevyniojo ir pripažino, kad administracijos siūlomas projektas – ydingas, mat jame randasi kur kas daugiau pokyčių, nei numatė naujasis Reklamos įstatymas.

Administracija sprendimo projekte siūlė padidinti mokestį už plotą dviem skaitmeniniams ekranams, rodantiems reklamas, tuo metu paprastiems stendams – mokestį sumažinti. Be mokesčio pokyčių, sprendimo projekte buvo numatyta, kad rinkliavą už išorinę reklamą verslininkai turėtų mokėti į priekį.

Vakar Šiaulių miesto savivaldybėje vykusioje spaudos konferencijoje administracijos direktorius atskleidė, kad artimiausiame Tarybos posėdyje bus teikiamas trečią kartą koreguotas sprendimo projektas dėl išorinės reklamos nuostatų pakeitimų.

„Matydama šią situaciją administracija koreguoja projektą. Galimą problemos sprendimą skeliame į dvi dalis. Šiuo metu yra parengtas sprendimo projektas, kuris išspręstų tik reklamos įstatymo ir ūkio ministro įsakymo neatitikimo klausimus ir jų neatitikimo eliminavimą šiame Tarybos sprendime. Šiuo atveju atsisakome bet kokių derybinių idėjų su verslu, kurios nulemtų, tikėtina, Tarybos sprendimo nebuvimą“, – teigė A. Bartulis.

Šis siūlymas – teikti du skirtingus sprendimo projektus, susijusius su išorinės reklamos leidimų tvarka, – buvo išsakytas liepos 19 d. vykusiame Tarybos posėdyje.

vlcsnap-2018-07-31-16h19m57s006.png

Teiks alternatyvą siūlomam projektui

Tačiau idėjų, kurios galimai sukėlė dalies politikų, susilaikiusių arba balsavusių prieš administracijos siūlomų išorinės reklamos nuostatų pakeitimus, pasipriešinimą – neatsisakyta. Tarybai bus teikiamas alternatyvus sprendimo projektas.

„Dalis Tarybos narių diskutavo tuo klausimu ir prieita prie išvados, kad teiksime alternatyvą administracijos siūlomam sprendimo projektui. Pastarajame posėdyje teiktame siūlyme buvo numatyti pagalbiniai mechanizmai verslui. Mes mažiname administracinę naštą, kad netektų gaudyti tų, kurie už iškabas skolingi po 5 ar 10 eurų. Pritariame įstatyme numatytai galimybei, kad tai gali būti neapmokestinama“, – teigė Savivaldybės spaudos konferencijoje dalyvavęs vicemeras Domas Griškevičius.

Kalbėdamas apie alternatyvų siūlymą D. Griškevičius patikino, kad bus siekiama pakeisti ir dabar galiojančią rinkliavos tvarką. Pagal šiuo metu galiojančius nuostatus, už išorinės reklamos leidimą įmonės gali mokėti už praeitą laikotarpį. Tokiu būdu administracija esą nuolat patenka į spąstus, kai skolininkus tenka gaudyti, o reklamos kurį laiką kabo nelegaliai. Neapsieita ir be ilgą laiką trukusių teisminių procesų su viena Šiauliuose įsikūrusia įmone, nuolat vengiančia mokėti rinkliavos mokestį.

Pagal norėtus patvirtinti naujus nuostatus, įmonės privalėtų už leidimus susimokėti iš anksto. „Turint galvoje, kokia situacija dešimtmečiais tęsiasi Savivaldybėje dėl nesumokėtų mokesčių už rinkliavos, turime vieną kartą šiuos žaidimus sustabdyti. <...> Niekaip negaliu suprasti nenoro susimokėti už rinkliavą iš karto. Mes turime daug tvarkų, kur visi susimoka iš karto, išskyrus reklamos davėjus. Juk jeigu nori prekiauti braškėmis, susimoki rinkliavą ir prekiauji, nepriklausomai nuo to, kaip tau tą dieną seksis. Mūsų rinkliava yra apskritai viena mažiausių visoje šalyje. Dalis Tarybos narių nenori lygiuotis į Klaipėdą, gerai – pasižiūrėkime į Panevėžį, kuriame rinkliava yra beveik perpus didesnė nei pas mus Šiauliuose“, – savo poziciją dėstė D. Griškevičius.

lauko-reklamos-8752.jpg

Įžvelgti du trūkumai

Liberalų sąjūdžio frakcijos narys Aurimas Lankas, nepritaręs Šiaulių miesto savivaldybės administracijos siūlomoms naujovėms, savo feisbuko paskyroje užkūrė tikrą pirtį. Politikas, išdėstęs savo poziciją, sulaukė ir palaikymo, ir rykščių. Etaplius susisiekė su politiku, kuris atviras – savo nuomonės laikosi tvirtai įsikibęs. A. Lankas nesutinka su kai kuriomis administracijos siūlytomis idėjomis.

„Man labiausiai užkliuvo du momentai. Tai yra kaina tarp kintamos ir stacionarios reklamos (numatyta kintamos reklamos kaina – 45 Eur, stacionarios – 15 Eur, – aut. past.). Kintama yra tris kartus brangesnė, nors užima kone tą patį plotą. Tai jeigu asmuo sugalvoja, kad gali ir geriau padaryti, daugiau uždirbti, Savivaldybė daugiau iš jo ir paimtų. Man atrodo truputėlį nesąžininga tų žmonių atžvilgiu, kurie, man atrodo, netgi puošia miestą“, – teigė A. Lankas.

img-7237.JPG

Antrasis sprendimo projekto trūkumas, anot politiko, yra rinkliavos mokėjimas į priekį: „Įstatyminiu lygmeniu pratęsus leidimo įrengti iškabą ar išorinę reklamą galiojimo terminą nuo 5 iki 10 metų mūsų Savivaldybėje prašoma susimokėti už visą laikotarpį į priekį. Man tai taip pat atrodo nesąžininga. Aš sutinku su kai kuriais Tarybos nariais, jog būtų galimybė susimokėti už vienus metus į priekį. Leidimą verslininkas išsiimtų 10 metų, bet susimokėtų už metus.“

D. Griškevičius pabrėžia, kad būtinybės už reklamą mokėti 10 metų į priekį nėra. Verslininkas leidimą gali išsiimti ir trumpesniam laikui, pavyzdžiui, metams. Tuomet mokestį jam tektų sumokėti už metus į priekį. Na, o norėdamas šį laikotarpį pratęsti tolimesniam laikotarpiui, dar vieniems metams ar ilgiau, reklamos davėjas turėtų užpildyti prašymą ir laikas automatiškai būtų pratęstas.

„Gauni iš miesto ir duodi miestui“

Reklamos agentūros, teikiančios įvairias paslaugas, įskaitant ir lauko reklamos plotų nuomą, savininkas Darius Balčiūnas pasisakė už šiuo metu galiojančios tvarkos keitimą. Verslininko nuomone, mokesčių mechanizmas skaidrėtų, o biurokratiniai spąstai apribotų nesąžiningus rinkos žaidėjus.

Kaip teigiamus pokyčius administracijos siūlytame sprendimo projekte D. Balčiūnas įvardijo aukcionų eliminavimą, mokesčių suvienodinimą privačioje ir Savivaldybės žemėje. Verslininkas akcentavo, kad sistema, kuomet reklamos subjektas aukciono principu varžosi dėl tam tikros vietos stendui su kitais, yra tikra nesąmonė: „Būdavo tokių ne visai sąžiningų žaidėjų, kurie laimi konkursą ir nesumoka Savivaldybei pinigų. Mes, būdami antri, gauname šį stendą, na, o Savivaldybė paduodama į teismą. Buvo toks stendas, kurio negalėjome eksploatuoti ir praradome pusės metų pajamas, nes Savivaldybė bylinėjosi teismuose.“

Tiesa, įmonės „Pramuštgalvis“ savininkas neslepia – kai kurie mokesčiai, jo nuomone, kiek didoki. „Mokesčiai už reklamą kitai daliai verslininkų, kurie statosi kioskelį, prekybos vietą, parduotuvę ar prekybos centrą, yra gana didoki, mano supratimu. Viena stambi įmonė, kuri Šiauliuose atsidaro gamyklą, užsisakė iškabas ir mes jas kabinsime. Jiems už iškabą ant savo pastato Savivaldybė paskaičiavo 5 metų mokestį, kuris siekia 5 000 eurų. Man toks mokestis kelia šiurpą“, – žurnalistams atvirai pasakojo verslininkas.

D. Balčiūnas pripažino esantis už pokyčius ir sakė, kad jo, kaip šiauliečio, pozicija yra „gauni iš miesto ir duodi miestui“.

Didžiulį reklaminį plotą Šiaulių mieste valdanti įmonė UAB „Šiaulių reklama“ su miesto Savivaldybe nuolat konfrontuoja daugybę metų. Ginčai dėl rinkliavos mokesčio ir vietos reklamai plotų yra pasiekę ir teismo suolą. Etaplius susisiekė su įmonės savininku Audriumi Kondrotu, tačiau verslininkas informavo, jog nuo bet kokių komentarų susilaiko, tad ir savo pozicijos – yra už ar prieš administracijos siūlytus išorinės reklamos nuostatų pakeitimus – neatskleis.

Šiaulių miesto savivaldybės taryba trečią kartą savo nuomonę šiuo klausimu išreikš rugsėjo 6 d. vyksiančiame Tarybos posėdyje.



REDAKCIJA REKOMENDUOJA