PRAMOGOS
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
Aktualijos2018 m. Liepos 23 d. 12:04

Įsigydamas prekes viešasis sektorius neišnaudoja visų kainų mažinimo galimybių

Vilnius

Reporteris UgnėŠaltinis: Etaplius.lt


46172

Nemokami vietiniai ir tarptautiniai pokalbiai, net 64 procentais pigesni vaistai, 40 procentų – kompiuteriai ir t. t.. Tokios kainos viešajam sektoriui gali tapti dažnesnės. Jei įsigydamos reikiamas prekes ir paslaugas, įstaigos geriau išnaudotų CPO LT sukurtas priemones, padedančias sumažinti kainas.

Konsoliduotieji pirkimai: sutaupo daug, bet retai naudojami

CPO LT vienas iš pagrindinių tikslų – taupyti valstybės biudžeto lėšas, vykdant viešuosius pirkimus. Per įstaigos sukurtą katalogą prekes ir paslaugas perka daug viešojo sektoriaus, kuris gali pasinaudoti įvairiomis priemonėmis geresnės kainos pasiūlymui gauti ir sutaupyti valstybės biudžeto pinigų. Vienas iš jų – konsoliduotieji pirkimai, kurie, deja, retai naudojamai.

Konsoliduotųjų pirkimų atveju prekes ir paslaugas įsigyja kelios, mažiausiai dvi, įstaigos. Jungiantis pirkimui atsiranda galimybė pirkti didesnius kiekius, o jų tiekėjams – sumažinti kainą, nes mažėja logistikos, administravimo ir kitos išlaidos.

CPO LT skaičiavimai rodo, kad, perkant daugiau, kartais sutaupoma įspūdingai. Pavyzdžiui, didesniam skaičiui abonentų telekomunikacijų bendrovė pasiūlė nemokaus vietinius, taptautinius pokalbius, tarptinklinį ryšį, internetą telefone iki 15 GB. Įsigijus vietoj vieno stacionaraus kompiuterio (be monitoriaus ir kitų priedų) – 600 tokių pačių modelių, kaina vienetui sumažėjo nuo 520 iki beveik 320 eurų be PVM, kas sudaro kone 40 procentų. Perkant kelioms sveikatos priežiūros ir gydymo įstaigoms didesnį to paties vaisto kiekį, kaina nukrito beveik 64 procentais.

„Vis dėlto paradoksalu, kad turėdamos galimybę sutaupyti, įstaigos linkusios pirkti savarankiškai ir konsoliduotaisiais pirkimais naudojasi retai“ – stebisi centralizuotais viešaisiais pirkimais užsiimančios CPO LT vadovas Darius Vedrickas.

Aktyviausios didžiosios sveikatos priežiūros ir gydymo įstaigos

Viešajam sektoriui skirto CPO LT katalogo prekių ir paslaugų asortimentas gana platus: per jį įstaigos gali įsigyti nuo kanceliarinių prekių, biuro, kompiuterinės įrangos iki elektros, degalų ir t. t.. Tačiau dažniausiai konsoliduotuosius pirkimus vykdo didžiosios sveikatos priežiūros ir gydymo įstaigos vaistams įsigyti. Pernai per keturis konsoliduotosius pirkimus didžiųjų Vilniaus, Kauno bei Klaipėdos ligoninių ir klinikų pirkimai sutaupė beveik 230 tūkstančių eurų su PVM.

Mažesnių miestų sveikatos priežiūros ir gydymo įstaigos neišnaudoja šių pirkimų teikiamų galimybių. Kartais net vienu adresu įsikūrusi ligoninė ir poliklinika tuos pačius vaistus perka atskirai ir skirtingomis kainomis. Nors mažesnėms įstaigoms, kurios paprastai perka nedaug ir dėl to moka daugiau, jungimasis dėl didesnio užsakymo, gali duoti gerus rezultatus – mažesnes kainas. Per CPO LT katalogą įvykdytų pirkimų duomenys rodo, kad retkarčiais pakanka pirkti 300 vienetų vaisto daugiau, kad jo kaina sumažėtų daugiau nei 28 procentais.

„Norėtųsi tikėti, kad konsoliduotieji pirkimai taps tendencija, nes šiemet jie vyksta dažniau. Šią gegužę Kalėjimų departamentas įvykdė didžiausią konsoliduotąjį vaistų pirkimą per CPO LT katalogą. Pirkime dalyvavo 11 Kalėjimų departamentui pavaldžių įstaigų ir nupirko per 400 skirtingų vaistų už daugiau nei pusantro milijono eurų be PVM.

Liepą Kelmės rajono pirminės sveikatos priežiūros centras ir ligoninė nusipirkę kartu kompiuterinę techniką parodė, kad konsoliduotieji pirkimai ateina ir į mažesnių miestų įstaigas“, – pasakoja CPO LT direktorius.

Dar vienos kainų žirklės – nustatyti jų lubas

CPO LT sukūrė ir daugiau priemonių kainai sumažinti, taigi ir valstybės biudžetui sutaupyti. Kataloge galima nustatyti didžiausią kiekvienos prekės, paslaugos kainą, kurią įstaiga linkusi sumokėti. Jei tiekėjas pasiūlo didesnę kainą nei nustatė pirkėjas, toks tiekėjo pasiūlymas net nevertinamas.

Kartais taip ir lieka nenurodyta, kiek įstaiga pasirengusi sumokėti. Be to, pasitaiko atvejų ir, kai nustato daug aukštesnes kainas nei konkurse pasiūlo besivaržantys tiekėjai. Tai sukelia abejonių, ar pirkėjas atsakingai pasirengė pirkimui.

Siekdama palengvinti prekių ir paslaugų kainų analizę, CPO LT įstaigoms pateikia įvairius orientyrus teisingai kainai nurodyti: perkančiosios įstaigos mato tiekėjų siūlomas kainas, penkius paskutinius konkursus laimėjusias kainas, sudaromos tam tikro laikotarpio kai kurių prekiųkainų lentelės, kuriose galima rasti žemiausią ir aukščiausią laimėjusią kainą, pagal didžiasią ir mažiausią kiekį. „Jei viešojo sektoriaus įstaigos, pirkdamos per CPO LT katalogą, išnaudotų šias priemones, dauguma atvejų gautų geresnės kainos pasiūlymus ir sutaupytų valstybės pinigus“, – įsitikinęs vadovas D. Vedrickas.