Aktualu | Gyvenimas | Pramogos | + Projektai | Specialiosios rubrikos |
Pasirinkite savo miestą | Vilnius | Kaunas | Klaipėda | Šiauliai | Panevėžys | Marijampolė | Telšiai | Alytus | Tauragė | Utena |
Klimkin nuotr.
Jurgita KastėnėŠaltinis: Etaplius.lt
Sėkminga pirmoko adaptacija mokykloje daugiausia priklauso nuo to, kaip vaikas paruošiamas ir nuteikiamas šeimoje. Labai svarbu kalbėtis su vaiku apie tai, kad mokykloje jo laukia ne vien džiaugsmai bei malonumai. Psichologė Rita Norkienė būsimo pirmoko tėvams pataria daugiau dėmesio kreipti į vaiko motyvaciją, akcentuojant, kad rudenį jis eis į mokyklą mokytis.
Svajonėms neišsipildžius, apninka nusivylimas
Ar kada susimąstėte, jog nekaltai ištarta frazė „Baigiasi katino dienos“ būsimam pirmokui gali padaryti sunkiai pataisomos žalos, nors taip pasakėte, neturėdami jokių piktų kėslų. Vaikas pats tai suvokia ir dėl to jaučia nerimą. Kur kas naudingiau susėsti kartu ir peržiūrėti atostogų nuotraukas, pasidžiaugiant, kad jos išties buvo šaunios.
„Pasirūpinkite vaiko paros ritmu, sureguliuokite per vasaros atostogas pakitusį miego režimą“, – pataria psichologė.
Nepakanka supirkti reikiamų priemonių mokyklai, nors tai taip pat didelis rūpestis. „Mokslo metams reikia ruošti ne tik kuprinę, bet ir patį vaiką“, – sako psichologė. Rūpinantis vaiko pasaulėžiūra ir siekiant, kad vaikas mokykloje jaustųsi gerai, renkant mokyklą, reikėtų pasidomėti ten vyraujančia bendravimo atmosfera, išklausyti atsiliepimų. „Būtų puiku, jei tėveliai prieš mokslo metus kartu su vaiku ateitų pasikalbėti su būsima mokytoja. Toks pokalbis padėtų geriau vienam kitą pažinti“, – skatina ji.
Į pirmą klasę vaikai eina, tikėdamiesi naujų malonių atradimų bei nuotykių, tačiau dauguma, susidūrę su rutina, greitai nusivilia ir ima nuobodžiauti. Kad taip nenutiktų, psichologė pataria retkarčiais pažaisti su savo vaiku mokyklą: pabūti tiek mokytoju, tiek mokiniu.
Rutina slopina motyvaciją mokytis, todėl būtina patiems paįvairinti pažinimo procesą: dažniau pasivaikščioti miške, pasidomint, kokie medžiai jame auga, bei pasiklausant paukščių balsų; aplankyti artimiausias istorines vietas ar muziejus, sudarant vaikui sąlygas pasiklausyti įdomių istorijų, ir pan. Tai skatina norą mokytis, o spaudimas, barimas bei prievarta nuo mokslo tik atgraso.
Nežinomi, neįprasti reikalavimai mokykloje kai kuriems vaikams gali išprovokuoti padidėjusį nerimą, nepasitikėjimą savimi. Tuomet būtina apsišarvuoti ypatinga kantrybe ir daugiau laiko skirti, aiškinant svarbiausius mokyklos reikalavimus: kaip elgiamasi vienoje ar kitoje situacijoje, padedant vaikui suprasti, kuo jie naudingi. Dažniau vaiką apkabinti, paglostyti, aiškiai parodyti, kad jis yra mylimas, ir jį palaikyti.
Svarbu nuolat galvoti, ką sakote, – neigiamas požiūris netrunka persiduoti ir vaikui. Būtina pakeisti neigiamą požiūrį, neretai paremtą savo patirtimi bei prisiminimais apie mokyklą, mokytojus. Svarbu nekritikuoti pedagogų, girdint vaikams. Reikia siekti išmokyti vaiką perimti iš mokytojos visas jos žinias, paaiškinant, jog, nepaisant visų su mokykla susijusių problemų, mokslas yra labai vertingas.
Psichologė sako pastebėjusi, jog dar daugelis tėvų nuteikia vaiką, kad mokykloje bus rašomi pažymiai, pabrėždami, kad vaikas gautų tik gerus ir labai gerus pažymius.
„Ruošiant vaiką mokyklai, neefektyvu perkelti savo mokyklinės patirties būsimam pirmokui, galima tiesiog kalbant, pasakojant, pasidalyti savo prisiminimais apie mokyklos gyvenimą“, – žeria patarimų
R. Norkienė.
Motyvacijos skatinimas – kasdienės pastangos
Tikriausiai teko pastebėti, jog pirmokai į mokyklą eina su dideliu noru, o metams bėgant, vis sunkiau atrasti pradinuką, kuris veržtųsi į pamokas.
„Esant tokiai situacijai, dažniausiai numojama ranka, visą kaltę suverčiant artėjančioms atostogoms, esą vaikas nuvargo“, – sako psichologė, pabrėždama, jog vaiko apatiškumą lemia daugelis aplinkybių, kurių viena – netinkamas tėvų elgesys bei požiūris, užkertantis kelią vaikų žingeidumui bei motyvacijai, todėl ilgainiui noras siekti naujų žinių silpsta.
Auginant berniuką, nereikėtų numoti ranka į tuos būrelius, kuriuose daugumą sudaro mergaitės. Jūsų tikslas – atrasti vaiko pomėgius, kurių, beje, turi kiekvienas vaikas.
„Negali viskas vienodai sektis arba nesisekti“, – sako psichologė. Jeigu vaikams sudaromos sąlygos ištyrinėti juos dominančią sritį, jie tampa smalsesni ir geriau mokosi. Beje, tėvai nepajėgūs priversti vaikų iš tikrųjų kuo nors domėtis. Jie tik gali atkreipti dėmesį į individualius gebėjimus bei padėti juos visokeriopai ugdyti.
Mokymasis pradinėse klasėse neįmanomas tiek be teigiamų, tiek be neigiamų emocijų. Kalbant apie teigiamas emocijas, vaikui būtina kartais patirti pergalės jausmą, todėl tose srityse, kuriomis vaikas užsidegęs, tėvai turėtų reguliariai iškelti jo laimėjimus. Užklupus nesėkmėms, vaiko negalima lyginti su kitais vaikais.
„Lyginkite jį tik su juo pačiu, koks buvo praeityje: akcentuokite, kokią pažangą jis padarė“, – teigia
R. Norkienė.
Siekiant, kad vaikas įgustų atlikti namų darbus, juos pravartu susieti su pomėgiu. Pradinėse klasėse namų darbai turi prilygti smagiam žaidimui su iššūkiu. Naudingiausia, kai vaikas įpras pamokas ruošti tuo pačiu metu, prieš televizoriaus žiūrėjimą ar žaidimą kompiuteriu. Pravartu stebėti vaiko mokymosi procesą, nereikalaujant vien aukštų rezultatų. Svarbiausia, kad vaikas suprastų, jog žinios keičia jo gyvenimą ir jį patį.
„Tėvai turi žinoti, jog kiekviename amžiuje – savi prioritetai, tad pradinių klasių mokinuką nenaudinga motyvuoti būsimu rezultatu: įstojimu į universitetą ar tolimoje ateityje gerai apmokamu darbu. Tai tinka tik vyresniųjų klasių mokiniams. Sudominti tuos, kurie ką tik pradėjo lankyti mokyklą, galima tik pačiu mokymosi procesu“, – sako psichologė.
Mokymasis vaikui – labai rimta ir svarbi veikla, už kurios sėkmę bus atsakingas jis pats. Tai jam didelis darbas ir įpareigojimas, todėl tėvai turi nuolatos palaikyti savo vaiką ir juo pasitikėti, retkarčiais pasakydami, kad jis pajėgs ir sugebės. „Tikėkite savo vaiku, mylėkite jį tokį, koks yra, o ne tokį, koks jis jums patiktų ar norėtumėte, kad būtų“, – sako R. Norkienė.
Kartais sumažėjusios motyvacijos mokytis priežastis būna per didelis krūvis. Krūviai mokyklose išties dideli, todėl reikalauti iš vaiko, kad jis tuo pačiu metu būtų ir sportininkas, ir muzikantas, ir dar lankytų būrelius, kažin ar realu bei naudinga.
Kaip mes pavargstame nuo darbų, taip ir mažieji – nuo įtemptų mokslų, todėl, anot psichologės, tėveliams reikėtų žinoti, jog poilsis yra svarbus kiekvienam.