PRAMOGOS
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
Aktualijos2022 m. Rugsėjo 5 d. 14:21

Gimnazijos bendruomenė stiprino emocines kompetencijas

Šiauliai

Audronio Rutkausko nuotr.

Etaplius.ltŠaltinis: Etaplius.LT


244931

Tyrimai rodo, kad vis daugiau moksleivių patiria emocinę įtampą, nerimą. Pandemija, nuotolinis mokymasis, kilęs karas patiriamus išgyvenimus dar labiau sustiprino. Ieškodama priemonių, kaip savo bendruomenei suteikti saugią aplinką ir padėti įveikti nerimą, Šiaulių universitetinė gimnazija pagalbos kreipėsi į meno ugdymo specialistus, atspirties rado Forumo teatro metodikoje, kuris suartino moksleivius ir mokytojus.

Šiaulių universitetinė gimnazija parengė ir šiuo metu kartu su partneriais VšĮ „Menų ir mokymo namai“ ir Šiaulių dailės galerija įgyvendina prevencinį projektą „Jaučiu ir bendrauju: teatro ir dailės duetas“. Projektas finansuojamas Valstybinio visuomenės sveikatos stiprinimo fondo lėšomis. Vienas iš rugpjūčio mėn. startavusio projekto uždavinių – išmokyti gimnazijos moksleivius ir pedagogus stiprinti emocines ir socialines kompetencijas, taikant Forumo teatro metodą. Dvidešimt mokinių ir šeši pedagogai paskutinėmis vasaros dienomis dalyvavo Forumo teatro stovykloje. Mokymus praėję dalyviai vėliau rudenį prisidės prie organizuojamų Forumo teatro užsiėmimų visoms gimnazijos klasėms. Taip pat bus organizuojami vizualinio mąstymo strategijų užsiėmimai gimnazijos moksleiviams ir mokymai mokytojams. Visas veiklas užbaigs interaktyvus spektaklis / diskusija visai gimnazijos ir Šiaulių miesto ir rajono švietimo bendruomenei.

„Kūrybiškas ir mąstantis žmogus randa sprendimus įvairiose situacijose. Tai padeda išlaikyti stabilią emocinę būseną, o per asmenines patirtis įgyti kūrybinių metodikų ir strategijų panaudojimo įrankiai išliks ne tik kaip mokymosi etapas, bet kaip ir įgūdžiai“, – sako projekto veiklų koordinatorė, Šiaulių universitetinės gimnazijos soc. pedagogė Esta Graželiūnė.

A. Rutkausko nuotr.

Tarpusavio ryšys

Dviejų dienų intensyvius mokymus Šiaulių dailės galerijoje vedė Forumo teatro Lietuvoje pradininkė, metodikos lektorė, profesionali aktorė Rimanta Vaičekonytė. Jos padedami moksleiviai ir pedagogai kūrė ir sprendė įvairias socialines situacijas, analizavo ir reflektavo savo sprendimus, emocijas, mokėsi pažinti save ir vienas kitą. Susirinkęs jaunimas iki veiklų vienas kitą matė pirmą kartą, tačiau po dviejų dienų jau drąsiai bendravo tarpusavyje.

„Iš pradžių buvom nedrąsūs, vienas kitą matėm pirmą kartą, bet dabar išdrąsėjom, susibendravom, mokslo metus pradėsime atsipalaidavę, pasitikintys“, – po veiklų sakė vienas iš gimnazistų.

Pati lektorė sako, kad daug metų dirba su įvairiomis grupėmis ir kiekvieną kartą Forumo teatro veiklos suteikia pasitikėjimo ne tik dalyviams, bet ir grįžtamuoju ryšiu pereina pačiai lektorei. Pandemijos metu moksleiviai dirbo nuotoliu, prarado tarpusavio ryšį, todėl tokios veiklos padėjo atstatyti pasitikėjimą savimi, kitais, sustiprinti bendravimo įgūdžius.

„Gyvo bendravimo niekas nepakeis. Šis jaunimas nuostabus. Pradžioje vos rinko žodžius, bet įsivažiavome ir jie atsiskleidė. Neskubėčiau nurašyti jaunimo. Šiauliai turi puikią gimnaziją, kurios vadovai suprato, kad reikia imtis tokių veiklų, stiprinti bendruomenę“, – kalbėjo Rimanta Vaičekonytė.

A. Rutkausko nuotr.

Socialinės situacijos

Dar iki pandemijos atlikti tyrimai parodė, kad kas ketvirtas moksleivis jaučia nervinę įtampą ir irzlumą. Pandemija, po jos sekęs karas neigiamas emocijas ir išgyvenimus dar labiau sustiprino, jauni žmonės patiria dar daugiau emocinių ir socialinių sunkumų. Visame pasaulyje paplitęs Augusto Boalio (Brazilija) metodas – Forumo teatras padeda iškelti ir atpažinti socialines situacijas, ieškoti kūrybingų sprendimų. Didelis dėmesys skiriamas psichologinio atsparumo ugdymui, kaip išlikti savimi patiriant spaudimą, susidūrus su sunkumais.

Projekto metu dalyviai išmoks naudoti Forumo teatro metodą ir aktyviai jį taikys gyvenime ir ugdymosi procese. Metodinė medžiaga padės pasisemti idėjų kilus sunkioms situacijoms, dalyviai ugdys psichologines ir socialines kompetencijas, kurios padės ateityje kurti kokybiškus santykius, geriau suprasti save ir kitus.

„Tai puiki galimybė atkurti socialinius ryšius ir mokytis bendrauti šilčiau, empatiškiau, atsižvelgti į savo ir kitų jausmus, poreikius. Gyvendami nuolatos ieškom pusiausvyros tarp savęs ir kitų – kaip turėti draugų ir jaustis priimtu, neaukojant savo paties vertybių? Pirmuoju atveju padeda empatija – kuo labiau suprasime ir gebėsime priimti įvairius žmones, tuo daugiau bendravimas su jais mums (ir jiems) teiks malonumo. Antruoju atveju – psichologinis atsparumas. Niekas neturi teisės mūsų nuvertinti ar versti keistis pagal jų supratimą – yra dalykų, už kuriuos tenka kovoti, net jei tai reiškia prarasti kai kuriuos supančius žmones (dažniausiai paaiškėja, kad tai tik į gera)“, – sako Esta Graželiūnė.

Reklama