PRAMOGOS
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
Aktualijos2024 m. Liepos 18 d. 21:17

Elonas Muskas sulaukė nemalonumų Europoje: į ką reikėtų atkreipti dėmesį naudojantis socialiniu tinklu „X“?

Lietuva

Socialinis tinklas „X“. Freepik.com nuotr.

Etaplius.ltŠaltinis: Pranešimas spaudai


310220

Technologijų kūrėjo Elono Musko valdomas socialinis tinklas „X“ (anksčiau – „Twitter“) sukėlė įtarimų Europos institucijoms. Manoma, kad platformoje gali būti naudojami vadinamieji „tamsieji veiklos modeliai“. Pasak Justinos Antropik, „Tele2“ socialinių tinklų ir skaitmeninio turinio vadovės, šie įtarimai privers vartotojus turinį šiame socialiniame tinkle vertinti atsargiau.

Sulaukė kaltinimų

Europos Sąjungos institucijos apkaltino socialinį tinklą „X“ naudojant apgaulingus „tamsius veiklos modelius“, kurie galimai klaidina naudotojus. Remiantis preliminariomis ES išvadomis, tokia praktika gali pažeisti naujas socialinių medijų taisykles, nurodytas Skaitmeninių paslaugų įstatyme.

„Paprastai tariant, „tamsieji veiklos modeliai“ yra neetiški platformos dizaino sprendimai, kurie sukurti siekiant apgauti naudotojus ir priversti juos atlikti veiksmus, kurių jie kitomis aplinkybėmis nesiimtų, pavyzdžiui, įsigyti prekes ar prenumeruoti paslaugas. Tokiais būdais manipuliuojama, kad vartotojai priimtų paslaugų teikėjams naudingus sprendimus“, – sako J. Antropik.

Anot jos, tokie apgaulės modeliai gali turinio sraute pasirodyti kaip raginimas kuo greičiau įsigyti populiarių prekių, nes jų nebeliks. Taip pat kaip užmaskuotos reklamos – bandymas apgaule priversti vartotojus paspausti reklamas, kurios atrodo kaip paskyros, tačiau iš tiesų veda į reklamuojamus puslapius. Dar vienas apgaulės būdas – naudotojai įviliojami užprenumeruoti tam tikras paslaugas, kurių atsisakyti – sudėtinga.

„Tele2“ socialinių tinklų ir skaitmeninio turinio vadovė atkreipia dėmesį, kad „tamsieji veiklos modeliai“ nėra tik vienoje platformoje taikoma praktika.

„Tai gali būti įvairios priemonės – dažniausiai pasitaikantys būdai susiję su tuo, kad naudotojui palankų pasirinkimą sunku atrasti, o prekės ženklui palankus veiksmas atrodo kaip vienintelė galimybė. Tokie platformos dizaino trūkumai yra neskaidrūs vartotojų atžvilgiu“, – teigia J. Antropik.

Pastebėjo ir kitų įtartinų sprendimų

Europos Komisijos atliktas tyrimas taip pat atskleidė, kad „X“ naudoja ir kitas, kaip manoma, žmones klaidinančias praktikas. Viena jų – mėlynos varnelės simboliu (angl. „verified“) pažymėtos paskyros.

Anksčiau platformoje šiuo simboliu galėjo būti pažymėtos tik tos paskyros, kurių savininkų tapatybės yra patvirtintos. Dažniausiai mėlynomis varnelėmis buvo žymimos įžymių žmonių, turinio kūrėjų, didelių organizacijų, įmonių paskyros.

„Po platformoje įvykusių pokyčių, dabar bet kuris „X“ naudotojas gali prie savo paskyros turėti mėlynos varnelės simbolį – jam tereikia sumokėti 8 JAV dolerius per mėnesį. Tai, remiantis „Forbes“ skelbiamais duomenimis, sukėlė kai kurių naudotojų nepasitenkinimą – jie nebegali pasikliauti šiuo simboliu kaip autentiškumo ir patikimumo ženklu“, – teigia „Tele2“ socialinių tinklų ir skaitmeninio turinio vadovė.

J. Antropik pataria naudojantis „X“ ir kitais socialiniais tinklais visuomet išlaikyti kritiškumą – tikrinti įtarimą keliančią informaciją ir kituose šaltiniuose, nespausti nepatikimų nuorodų, prekes ar paslaugas įsigyti ir prenumeruoti tik įvertinus jų būtinumą ir įsigijimo sąlygas.