„eCall“ pagalbos skambučiai Lietuvoje ir klaidina, ir verčia laukti

Lietuva
Freepik.com nuotr.
Valdas Pryšmantas Etaplius žurnalistas
Šaltinis:  BNS

Lietuvoje jau penkerius metus veikia naujuose automobiliuose įrengta pagalbos iškvietimo sistema „eCall“, tačiau dauguma skambučių yra nepagrįsti, teigia Bendrasis pagalbos centras (BPC). Maža to, sistema gali klaidinti ir priversti ilgiau nei įprastai laukti pagalbos.

BPC atstovė sako, kad nepagrįsti signalai gaunami dėl netyčinio pagalbos iškvietimo arba automobilio įrangos gedimų. 

„Absoliuti dauguma gaunamų signalų yra bandomojo pobūdžio ir įvairūs netyčiniai paspaudimai. Taip pat nemažai nepagrįstų iškvietimų sugeneruojama dėl automobilinių įrenginių gedimų“, – BNS sakė BPC atstovė spaudai Vilma Juozevičiūtė.

Anot jos, per praėjusius metus tik apie 10 proc. pranešimų apie eismo įvykius pasitvirtino, anksčiau ši dalis buvo dar mažesnė.

2022 metais BPC sulaukė 1,5 tūkst., 2021 metais – 957, 2020 metais – 358, 2019 metais – 146, o 2018 metais –75 „eCall“ pranešimų.

Pasak V. Juozevičiūtės, ne visa sistemos įranga nustatyti taip, kad siųstų signalą artimiausiam numerio 112 skambučių centrui, dėl to pagalba gali vėluoti, o perduodama informacija – klaidinti.

„Kai kurie jų perduoda pranešimus į automobilio gamintojo techninio aptarnavimo centrus užsienyje, o tų centrų konsultantai vėliau skambina į BPC telefonu ir žodžiu perpasakoja eismo įvykio duomenis. Tai nėra gerai, nes informacijos perdavimas užtrunka ilgiau, vietoj 15 sekundžių būna ir 20 ar 30 minučių, o dėl užsienio kalbos ar skirtingų koordinačių sistemų informacija kartais būna iškraipoma ir netiksli“, – pasakojo centro atstovė.

Kai kuriais atvejais – itin netiksli, supainiojamos net valstybės: „Būta atvejų, kai perduotos koordinatės buvo ne Lietuvos, o Rumunijos ar Bulgarijos“.

Sistemas, kurios automatiškai skambintų telefonu 112 patekus į avariją, į Europos Sąjungoje parduodamus naujus lengvuosius automobilius privaloma diegti nuo 2018-ųjų balandžio, pagalbą per „eCall“ galima išsikviesti ir rankiniu būdu.

Lietuva tokių skambučių priėmimui buvo pasirengusi nuo 2015-ųjų, o mobiliojo ryšio operatoriai „eCall“ pagalbos skambutį kartu su pagalbos iškvietimui būtinų duomenų rinkiniu perduoti BPC įpareigoti 2017-ųjų spalį.

„Lietuvos operatoriai ir BPC anksčiau parengė „eCall“ sistemas skambučių apdorojimui nei tai buvo privaloma padaryti visoje Europos Sąjungoje“, – BNS sakė Ryšių reguliavimo tarnybos Tinklų reguliavimo departamento direktorė Indrė Jurgelionienė.

Įsigyjantiems naują automobilį su tokia sistema Bendrasis pagalbos centras pataria pasidomėti, kaip ji veikia ir, jeigu įmanoma, nustatyti taip, kad automobilis skambintų tiesiogiai numeriu 112.

BPC taip pat norėtų, kad netyčia paspaudus „eCall“ signalą operatoriui žmonės paaiškintų situaciją, to paties tikimasi ir po eismo įvykio, kai pagalbos nereikia.