Aktualu | Gyvenimas | Pramogos | + Projektai | Specialiosios rubrikos |
Pasirinkite savo miestą | Vilnius | Kaunas | Klaipėda | Šiauliai | Panevėžys | Marijampolė | Telšiai | Alytus | Tauragė | Utena |
Reporteris IngaŠaltinis: Etaplius.lt
Pastaruoju metu kalbant apie automobilių taršos mokestį vis dažniau atsigręžiama pasižiūrėti, kokiais automobiliais vairuotojai važinėja šalies keliuose.
Tačiau vaizdas gatvėse ne visuomet malonus, ypač kai eisme galima sutikti smarkiai dūmijančius automobilius.
Nereikia būti dideliu specialistu norint suprasti, kad dūmijantis automobilis tikrai nėra tvarkingas ir reikalauja remonto, bet didžiausia bėda, kad tokių automobilių pagal dabartinius įstatymus pašalinti iš eismo nėra galimybės.
Skiria simbolinę baudą
Aplinkosaugininkai, nors ir retkarčiais, tačiau surengia netikėtus reidus, kuomet matuoja eisme dalyvaujančių transporto priemonių sukeliamą taršą.
Benzininiams automobiliams matuojamas anglies monoksidas (CO) išmetamosiose dujose, o dyzeliniams automobiliams – išmetamųjų dujų dūmingumas.
Kas nutinka, kai aplinkosaugininkai nustato automobilį, kuris viršija numatytus taršos rodiklius?
Gana keistai atrodo, tačiau tokio automobilio vairuotojas paleidžiamas už simbolinę baudą ir toliau viešajame eisme gali dalyvauti su techniškai netvarkinga, aplinką teršiančia ir smarkiai dūmijančia transporto priemone.
Reidų metu aplinkosaugininkai taršių automobilių vairuotojams išrašo baudą pagal Administracinių nusižengimų kodekso (ANK) 307 str.:
transporto priemonių, kurių į aplinkos orą išmetamų teršalų kiekis viršija nustatytus ribinius dydžius, eksploatavimas užtraukia baudą nuo 60 iki 300 eurų.
Patikrinimų metu įkliuvę vairuotojai, neturintys nuobaudų, išsisuka su perpus mažesne bauda – 30 eurų.
Tiesa, jei pažeidėjas įkliūna antrą kartą, jam gresia didesnė piniginė bauda – nuo 140 iki 600 eurų.
Tačiau, kad ir kokio dydžio piniginė bauda grėstų – niekas nedraudžia toliau važinėti taršiu automobiliu.
Priešinga situacija techninėje apžiūroje
Visiškai kitokia situacija techninėje apžiūroje, kai techniškai netvarkingas automobilis negauna teigiamo įvertinimo.
Jei transporto priemonė viršija numatytas taršos ribas – išduodamas baltas lapas, nurodantis, kad techninė apžiūra negalioja ir automobilį draudžiama eksploatuoti viešajame eisme.
Tuo pačiu vairuotojui palinkima sėkmės remontuojant arba utilizuojant netvarkingą automobilį.
Visgi realybė tokia, kad techninę apžiūrą privalu atlikti kas du metus ir jei automobilis smarkiai dūminti pradeda po pusmečio, vairuotojas dar pusantrų metų gali drąsiai nuodyti aplinkinius iki kol ateis laikas atlikti sekančią techninę apžiūrą.
Priešingu atveju gresia nebent piniginė bauda ir tai, tik su sąlyga, jei vairuotojas pakliūtų į gana retai kada vykdomus aplinkosaugininkų reidus.
Paprastas sprendimo būdas
Automobilių ekspertas ir žymus Lietuvos lenktynininkas Stasys Brundza teiga, kad taršiems bei dūmijantiems automobiliams gatvėje ne vieta ir juos būtina pašalinti iš eismo, o tai padaryti galima labai paprastai.
„Jei vizualiai matosi, kad automobilis stipriai dūmija, tai policija paprasčiausiai tokį automobilį turi stabdyti ir įteikti kvietimą per 10 dienų apsilankyti techninių apžiūrų centre, kur būtų atliekamas dūmingumo patikrinimas.
Jei per šį laiką vairuotojas to nepadaro ar neatvažiuoja – automobiliui anuliuojama galiojanti techninė apžiūra. Tačiau jei vairuotojas automobilį susitvarko, tai gali toliau važinėti“, – galimą sprendimo būdą pateikė S. Brundza.
Pašnekovo teigimu, tokiu būdu galima labai paprastai apvalyti miesto gatves nuo dūmijančių ir aplinką teršiančių automobilių.
O jei atsirastų vairuotojų, kurie eisme toliau važinėtų be techninės apžiūros, tai labai stipriai rizikuotų.
„Pavyzdžiui, Vilniuje stovi kameros, kurios fiksuoja ne tik greitį, bet ir automobilio techninę apžiūrą, draudimą, tai vairuotoją labai greitai pasiektų baudos.
Maža to, kai viskas kompiuterizuota, tai ir policija gali greitai eisme užfiksuoti be techninės apžiūros važinėjantį automobilį. Taip pat be techninės apžiūros negalioja draudimas“, – pastebi S. Brundza, kad nutikus bet kokiam eismo įvykiui, vairuotojas atsakytų asmeniškai.
Uždavinys valdžiai – misija neįmanoma
Susisiekimo ministras Rokas Masiulis pripažįsta, kad jam ir pačiam tenka pamatyti gatvėje važiuojančius bei stipriai dūmijančius automobilius.
Tačiau kaip pašalinti iš eismo tokias transporto priemones – valdžios atstovams uždavinys tapo tikru iššūkiu.
„Mes sprendėme Vyriausybėje šį klausimą ir buvo netgi vienas Energetikos ministerijos siūlymas: jei žmogus užfiksuoja dūmijantį automobilį ir praneša atitinkamu telefonu, tai tas automobilis priverstinai turėtų iškart važiuoti pasitikrinti techninę apžiūrą.
Tačiau iš žmogiškosios pusės šis pasiūlymas buvo šiek tiek modifikuotas – visi žinome, kad yra piktų žmonių, kurie nemėgdami savo draugo, kaimyno gali tiesiog skambinėti ir tektų nuolatos važinėti į techninę apžiūrą nepaisant to, kad automobilis visiškai tvarkingas.
Objektyvumo dėlei dabar yra priimami teisės aktai, kad tokie pranešimai būtų fiksuojami ir registruojami techninės apžiūros centruose, o kai tas automobilis atvažiuotų, tai ekrane išmes, kad šis automobilis mieste dūmija ir jau griežčiau į jį kontrolieriai pasižiūrės“, – Žinių radijo laidoje „Greiti pietūs“ teigė susisiekimo ministras Rokas Masiulis.
Jei toks įstatymas iš tiesų būtų priimtas, kyla klausimas, kas pasikeistų?
Panašu, kad taršių, dūmijančių automobilių iš eismo ir toliau nebūtų įmanoma pašalinti – tą padaryti galėtų nebent techninės apžiūros kontrolieriai per techninę apžiūrą, kuri vyksta kas du metus.
atsisiusti.png