Aktualu | Gyvenimas | Pramogos | + Projektai | Specialiosios rubrikos |
Pasirinkite savo miestą | Vilnius | Kaunas | Klaipėda | Šiauliai | Panevėžys | Marijampolė | Telšiai | Alytus | Tauragė | Utena |
Druskininkų savivaldybės nuotr.
Etaplius.LTŠaltinis: Druskininkų savivaldybė
Ekspertai apsiginklavę tiksliais prietaisais, todėl subjektyvius „patinka/nepatinka“ vertinimus keičia „Excel“ lentelės su grafomis apie pagreičius, laipsnius, sekundes ar metrus. Šįkart jose atsirado dar du iki šiol nematyti matavimo vienetai: decibelai ir kiloliuksai.
Tebūnie šviesa
Akivaizdu, kad skirtingų automobilių gamintojų, skirtingos konstrukcijos žibintams kovoti su tamsa sekasi nevienodai, tačiau kaip pamatuoti „nevienodai“? Ieškodamas sprendimo „Vilnius TECH“ universiteto Automobilių inžinerijos katedros lektorius Gabrielius Mejeras į bandymų stovyklą atsigabeno laboratorinį prietaisą, leidžiantį įvertinti apšvietos intensyvumą kiloliuksais/metrui (Klux/m).
„Įprastos konstrukcijos halogeninių ar LED žibintų efektyvumą galime pamatuoti be jokių problemų. Tačiau reikia pripažinti, kad kol kas nesame visiškai tikri, ar šis eksperimentas padės „reitinguoti“ išmaniuosius žibintus, turinčius matricos tipo šviesų bloką, sudarytą iš kelių šviesos šaltinių“, – atvirauja G. Mejeras.
Geriausius rezultatus šiame eksperimente užfiksavo „Jeep Grand Cherokee“ (11 Klux/m), simboliškai pranokęs „Mazda CX-80“ (10,9 Klux/m). Po to rikiavosi „Volkswagen Tiguan eHybrid“ (10,5 Klux/m) ir „Audi Q6 e-tron“ bei „Toyota Camry“ (po10,3 Klux/m).
Beje, „patobulinti“ nenaujo automobilio žibintus galima ir namudinėmis sąlygomis. Kai kuriais atvejais paprasčiausia šviesų higiena – sklaidiklio nuvalymas bei poliravimas – gali pastebimai pagerinti kelionių tamsiuoju paros laiku kokybę. Taip pat situaciją pagerinti įmanoma sumontuojant daugiau kelvinų generuojančius šviesos šaltinius. Tačiau, kaip taisyklė, jų tarnavimo laikas būna kiek trumpesnis.
Ką sakai?
Kita „Metų automobilio“ rinkimų bandymų programos naujiena – akustinio komforto matavimai. Salone girdimo triukšmo pikai buvo fiksuojami važiuojant tose pačiose priemiesčio asfalto (70 km/val. greičiu) bei miško keliuko (30 km/val.) atkarpose. Nors atotrūkis tarp geriausiai ir kukliausiai pasirodžiusių konkurso dalyvių čia buvo sąlygiškai nedideli, nustebino tai, kad ir geriausius, ir blogiausius rezultatus pademonstravo elektromobiliai. Absoliutaus lyderio pozicijoje vertinant abu važiavimo režimus įsitvirtino elektromobilis „Audi Q6 e-tron“ (59,2 ir 63,9 dB).
Antrą geriausią rezultatą ant abiejų dangų pademonstravo „Toyota Land Cruiser“ (59,1 dB / 64,5dB), o į trečią vietą pretendavo kone pusė konkurso dalyvių, fiksavusių į artimus tyliausiems decibelus (60-63 dB ant asfalto ir 66-68 dB žvyrkelyje). Paradoksalu, tačiau nors į triukšmingiausių trejetuką pateko „Toyota GR Yaris“ (68-69 dB), išlipusių iš šio mažylio veidai palaimingai švytėjo nuo patirtų vairavimo emocijų.
Stop, atvažiavom!
Bene geriausia žinia – tradiciniais tapusių automatinio stabdymo sistemų efektyvumo bandymų rezultatai. Pernai bemaž du trečdaliai elektroninių vairuotojo pagalbininkų, turinčių užfiksuoti kliūtį judėjimo trajektorijoje, perspėti vairuotoją ir galiausiai aktyvuoti stabdžius su užduotimi iki galo nesusidorodavo, o šįkart tik vienas realiomis eismo sąlygomis būtų sukėlęs ekstremalių pojūčių laviną, galinčią turėti įvairios prigimties pasekmių. Dar 6 automobilių elektronika tinkamai nesureagavo vieno iš trijų bandymų metu. Nepaisant to, Vilnius TECH universiteto Automobilių inžinerijos katedros doc. dr. Robertas Pečeliūnas tikino, kad tokie rezultatai, palyginti su fiksuotais ankstesniais metais pažengę per patrankos šūvį.
„Tiesiai į kliūtį – pripučiamą tikro automobilio dydžio maketą – judėjome 20 ar 30 km/val. greičiu. Pernai džiaugėmės jei sistemos apskritai veikė, tai šįkart turėjome sočiai darbo fiksuodami kaip greitai elektronika reagavo ir kokiu atstumu iki kliūties sustojo. Geriausiai pasirodę pretendentai paliko net pora metrų erdvės“, – konstatavo R. Pečeliūnas.
Lyderiais šioje rungtyje pripažinti „Dacia Duster“, „Ford Kuga“ ir „Mazda CX-80“, sustoję nepasiekę kliūties atitinkamai 2,10 m, 1,90 m ir 1,60 m.
Pretendentams į „Metų saugiausio“ automobilio titulą taip pat teko pademonstruoti stabdžių sistemos efektyvumą judant maždaug 80 km/val greičiu ir akcelerometru matuojant lėtėjimo pagreitį. Čia taip pat geriausiai pasirodė „Dacia Duster“ (visų važiavimų vidurkis buvo 9,5 m/s2), sukeldamas diskusijų apie padangas. Mat, šis automobilis, į bandymų stovyklą atgabentas iš Lenkijos, buvo apautas universaliomis „Continental“ padangomis, tuo tarpu visi kiti – žiemai skirtomis. Tikėtina, kad esant teigiamai (+2 / +3 laipsniai) oro temperatūrai kietesnį gumos mišinį ir stambesnius protektoriaus rašto blokelius turinčios universalios padangos „dirba“ kiek geriau nei pastebimai minkštesnės, žemesnei temperatūrai skirtos padangos, todėl „Dacia“ rezultatą reikėtų vertinti su išlygomis.
Antras geriausias rezultatas priklauso „Renault Scenic E-Tech Electric“ (8,9 m/s2), trečias – „Cupra Formentor“ (8,7 m/s2), ketvirtas liko elektrinis krosoveris „Ford Explorer“ (8,6 m/s2), o penktas „Audi Q6 e-tron“ (8,5 m/s2).
Automobilius ekstremaliam stabdymui pilotavęs komisijos narys Renaldas Gabartas pažymi, kad džiaugtis labai ryškiu saugumo sistemų proveržiu galima ir reikia, tačiau, kad ir kokie optimistiniai būtų pokyčiai, žmogaus atidumas ir adekvatus eismo sąlygų vertinimas kelyje vis dar yra privalomi.
Intensyvūs „Metų automobilio 2025“ bandymai Druskininkuose baigsis šią savaitę. Lapkričio 21 dieną bus skelbiami kategorijų finalininkai, o „Metų automobilis 2025“ paaiškės lapkričio 29 dieną.
Metų automobiliu taps trys pretendentai, besivaržantys klasėse iki 40 000, 60 000 eurų ir daugiau nei 60 tūkst. eurų. Taip pat bus renkamas Metų elektromobilis, „Autoplius“ Metų inovacija, „Bitės“ Metų interneto automobilis, „Transeksta“ Metų saugiausias automobilis, „Balcia“ 4x4, Metų sportiškiausias, Metų vairas, Metų vairas „Junior“ ir Tautos automobilis, kurį išrinks portalo tv3.lt skaitytojai.