Aktualu | Gyvenimas | Pramogos | + Projektai | Specialiosios rubrikos |
Pasirinkite savo miestą | Vilnius | Kaunas | Klaipėda | Šiauliai | Panevėžys | Marijampolė | Telšiai | Alytus | Tauragė | Utena |
R. Pasiliausko nuotr., "Suvalkietis"
Loreta TumelienėŠaltinis: Etaplius.lt
Policija vos ne kasdien registruoja pranešimus apie perėjose automobilių sužalotus pėsčiuosius. Atidumo stokoja vairuotojai, neatsargūs, savęs nesaugoja pėstieji. Vien Marijampolėje šiais metais perėjose sužaloti keturi pėstieji, Vilkaviškyje – vienas. Atsižvelgdama į šią nerimą keliančią situaciją, Kelių policija stiprina pėsčiųjų eismo saugumo priemones. Ypač didelis dėmesys skiriamas eismo priežiūrai prie pėsčiųjų perėjų. Marijampolės apskrities vyriausiojo policijos komisariato Kelių policijos skyriaus pareigūnai pirmadienį nuo 14 valandos iki 2 nakties patruliavo Marijampolėje ir priemiesčiuose, stebėdami, kaip pėstieji elgiasi gatvėse ir užmiesčio keliuose, ar per perėjas eina saugiai, ar vairuotojai juos praleidžia. Taip pat buvo kontroliuojama, ar Kelių eismo taisyklių reikalavimų laikosi dviratininkai. Porą valandų po sutemusią Marijampolę su pareigūnais važinėjome ir mes, „Suvalkiečio“ žurnalistai.
Dviratininkus atpažįsta iš veidų
17 valandą Kelių policijos automobilis, vairuojamas vyriausiojo patrulio Sauliaus Suchankos, iš kelių policijos kiemo išsuka į Marijampolės gatves. Pasak vyr. patrulio Renato Jasaičio, jų darbo maršrutas iš anksto numatytas. Pusvalandį bus patruliuojama miesto gatvėse, paskui dirbama užmiestyje: Tarpučių mikrorajone, Skaisčiūnuose.
Septyniolikta valanda – mieste piko metas, tad mašinų gatvėse daugybė, o pėsčiųjų vienas kitas. Spustelėjęs šaltukas visus suginė į automobilius. Šalčio nebijo tik dviratininkai. Jų pirmadienio vakarą matėme Marijampolėje kokius šešis. Džiugina, kad dviratininkai tampa vis saugesniais eismo dalyviais, saugo savo sveikatą ir gyvybę. Visi vilkėjo šviesą atspindinčias liemenes, dviračių priekyje ir gale degė lempos. Pareigūnai, patikrinę dviratininkų blaivumą, konstatavo, kad šie eismo dalyviai blaivūs. Pasak R. Jasaičio, dviratininkus Marijampolėje, kurie į darbus ir žiemą važinėja dviračiais, policija jau pažįsta, nes daug kartų tikrinę. Akivaizdu, kad griežta kontrolė šiems eismo dalyviams – į naudą.
Atšvaitų nešiojimas netapęs įpročiu
Laikrodžiui artėjant link aštuoniolikos valandos Marijampolės gatvės darosi tamsesnės. Pėstieji mažiau matomi. Atšvaitus nešiojančių miestelėnų gatvėse nedaug, o sėdint automobilyje skirtumas tarp tamsaus pėsčiojo ir turinčio šviesą atspindinčių elementų, didžiulis. Teko matyti keletą marijampoliečių, daugiausia vyresnio amžiaus, kurie tamsiomis gatvėmis eina nešdamiesi nedidelius žibintus. Tokius pėsčiuosius vairuotojai puikiai mato iš tolo.
Anot Kelių policijos skyriaus vyriausiojo patrulio Sauliaus Suchankos, perėja – vieta, skirta pėstiesiems, ir vairuotojas, nepraleidęs pėsčiojo, pažeidžia Kelių eismo taisykles, todėl atsakomybė už eismo įvykį perėjoje teks jam. Praėjusią savaitę viena iš pagrindinių avarijų priežasčių Lietuvoje buvo pėsčiųjų nepraleidimas per perėją. Be abejo, ir pėstieji turėtų būti suinteresuoti labiau pasaugoti save. Kelių eismo taisyklėse sakoma, kad „į kitą važiuojamosios dalies pusę pėstieji privalo eiti tik pėsčiųjų perėjomis, o kur jų nėra, – sankryžose pagal šaligatvių arba kelkraščių liniją. Pėstieji neturi peržengti perėjos ribų. Rekomenduojama, kad tamsiuoju paros metu arba esant blogam matomumui jie, eidami į kitą važiuojamosios dalies pusę, neštųsi šviečiantį žibintą ar vilkėtų ryškiaspalvę liemenę su šviesą atspindinčiais elementais, arba būtų prie drabužių prisisegę kitiems eismo dalyviams matomoje vietoje atšvaitą. Įžengti į važiuojamąją dalį pėstiesiems leidžiama tik po to, kai jie įvertina atstumą iki artėjančių transporto priemonių ir jų greitį ir įsitikina, kad tai saugu ir nebus trukdoma transporto priemonėms“.
Pėsčiųjų saugumas – vairuotojų reikalas
Pirmadienio vakarą didžioji dalis pėsčiųjų per gatvę jiems skirtoje vietoje ėjo tikrai neapsižvalgę į abi puses ir neįvertinę, ar atvažiuojančios transporto priemonės vairuotojas sugebės laiku sustabdyti automobilį. Į perėją žengiama arba įšokama taip, kad atrodo, jog patiems pėstiesiems visai nerūpi jų saugumas, vairuotojai privalo sustoti bet kur ir bet kada. Šaltą pirmadienio vakarą daugelis pėsčiųjų ėjo su gobtuvais ir į atvažiuojančias mašinas nesižvalgė. Matė tik sau po kojomis. „Tai jūsų reikalas“, – tokią žinutę siuntė pėstieji.
Pareigūnai 12 valandų trukusio patruliavimo metu neužfiksavo nė vieno vairuotojo, nepraleidusio per perėjas pėsčiojo. Pėsčiųjų, ėjusių per gatvę neleistinose vietose, buvo septyni.
Judrioje R. Juknevičiaus gatvėje piko metu ne per perėją ėjusi Neringa sakė pirmą kartą baudžiama už tokį pažeidimą. „Labai skubėjau į darželį pasiimti vaikučio“, – teisinosi moteris. Pareigūnai jai skyrė įspėjimą.
Mokolų kaime, Ąžuolų gatve, dvi penktos ir šeštos klasės mokinukės prietemoje namo ėjo be jokių atšvaitų. Mergaitėms kelių policijos patruliai užsegė atšvaitus, kad gatvėje jos būtų saugios, matomos.
Už važiuojamosios kelio dalies perėjimą arba ėjimą ja ten, kur draudžiama, pėstiesiems gresia bauda nuo 20 iki 40 eurų. Jeigu žmogus nebaustas už tokį nusižengimą ir baudą apmoka per 14 dienų, ji sumažėja per pusę. Beje, pėstieji vis dar labai piktinasi už jiems skiriamas baudas, pareigūnams replikuoja, kad šie neturi darbo, užtat iš jų pinigaujasi.
Pavojingiausias metas pėstiesiems – tamsa
Pasak Marijampolės vyriausiojo policijos komisariato Kelių policijos skyriaus viršininko Rolando Gylio, daugiausia pėsčiųjų perėjose sužalojama tamsiu paros metu, kai dar neprašvitę ar nesutemę, matomumas prastas, jį sunkina lietus ar sniegas, o eismo intensyvumas didelis. Vairuotojai prastai apšviestose pėsčiųjų perėjose tiesiog nepamato per gatvę einančių žmonių. Taip pat pastebima, kad šios eismo nelaimės dažniau įvyksta ten, kur gatvės plačios, yra po kelias eismo juostas, važiuojama didesniu greičiu. Jeigu automobilių daug, piko metas, vairuotojai nesugeba dėmesio koncentruoti į kelis dalykus, ir įvyksta eismo nelaimės. Norint jų išvengti, būtina, ypač esant prastam matomumui, prieš pėsčiųjų perėjas jau iš anksto susimažinti greitį, koncentruoti dėmesį į perėjas, nepamiršti, kad tai pėsčiųjų zona ir einančių per gatvę gali būti bet kada ir bet kokiomis sąlygomis.
Praėjusią savaitę surengto reido metu, kuomet pažeidimus fiksavo nežymėtas policijos automobilis, per 2,5 valandos nustatyti 9 pažeidėjai, nepraleidę per perėjas pėsčiųjų. Pasak Rolando Gylio, dažnai pasitaikanti klaida – vairuotojai nesustoja pėsčiajam įžengus į perėją. Kelių eismo taisyklės nurodo, kad vairuotojas privalo sulėtinti greitį arba sustoti, kad praleistų į bet kurią jo važiavimo krypties eismo juostą, o keliuose su viena eismo juosta, kiekviena kryptimi – į bet kurią eismo juostą įėjusį pėsčiąjį.
Anot kelių policijos skyrius vadovo, praėjusią savaitę kartu su Marijampolės savivaldybės administracijos Transporto tarnybos atstovais tamsiu paros metu Marijampolėje buvo apžiūrėtos visos perėjos. Nustatyta daugiau kaip dvidešimt perėjų, kur reikalingi struktūriniai pertvarkymai. Būtina prie perėjų pagerinti apšvietimą, pagal galimybes įrengti kryptinį. Šalia kai kurių perėjų tikslinga pastatyti kelio ženklus, draudžiančius automobiliams stovėti, nes apsunkinamas matomumas. Kai kuriose gatvėse, Kauno, Gamyklų, nėra pėsčiųjų salelių, nors eismo juostos keturios. Dalį perėjų reikėtų pažymėti padidinto atspindžio ženklais. „Rengiame pasiūlymus, kuriuos teiksime svarstyti Marijampolės savivaldybės Saugaus eismo komisijai. Administracijos specialistai žadėjo, kad į pastabas tikrai bus atsižvelgta. Taip visų bendromis pastangomis pėstieji bus labiau apsaugoti, vairuotojams lengviau bus juos pamatyti, mažiau turėsime skaudžių nelaimių“, – sakė Rolandas Gylys.