PRAMOGOS
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
Aktualijos2022 m. Kovo 23 d. 14:52

Bilietai nepadengia keleivių vežimo kaštų, bet kainos didinti nesiruošiama

Šiauliai

A. Rutkausko nuotr.

Reporteris MindaugasŠaltinis: Etaplius.lt


210100

Išaugusios kuro (benzino, dyzelino) ir gamtinių dujų kainos verčia vežėjus griebtis už galvos. Trys ketvirtadaliai „Busturo“ maršrutinių autobusų varomi suskystintomis dujomis, kiti – dyzelinu. Dujų kainai pasiekus aukštumas, dyzelinui pabrangus, keleivių vežimas tapo nuostolingas. Nors dabartinė bilieto kaina nepadengia net minimalių keleivių vežimo kaštų, kol kas bilieto kainų didinti nesirengiama. Įmonei skiriamų subsidijų suma ženkliai auga kasmet. Elektrinių autobusų pirkti neskubama.

Degalų sąnaudos

Kaip portalui „Etaplius“ pateiktuose atsakymuose nurodo Šiaulių miesto savivaldybės Ekonomikos ir investicijų skyriaus ir „Busturo“ atstovai, 76 proc. autobusų parko yra varomi gamtinėmis suskystintomis dujomis.

Per praėjusius metus degalų sąnaudos „Busturui“ padidėjo 41 proc. arba 638,5 tūkst. Eur. Šių metų pradžioje smarkiai išaugusios gamtinių dujų kainos ženkliai prisideda prie augančių įmonės sąnaudų – vidutinė dujų kaina padidėjo 48 proc.

Auga ir įmonės nuostoliai. Dar iki pandemijos iš Savivaldybės biudžeto nuostoliams padengti buvo skirta atitinkamai daugiau nei pusė milijono eurų: 2018 m. 684,3 tūkst. Eur ir 2019 m. 827,3 tūkst. Eur.

Atsiliepė karantinas

2020-ųjų kovą prasidėjęs karantinas ženkliai sumažino keleivių skaičius – nuo 12,45 mln. 2019 m. iki 7,98 mln. 2020 m. Pernai šis skaičius nežymiai, bet taip pat sumažėjo – iki 7,63 mln.

Taip pat dėl pandemijos reikalavimų, siekiant išlaikyti keleivių saugumą ir sumažinti viename autobuse važiuojančių keleivių skaičių, į reisą buvo siunčiami papildomi autobusai.

Vidutiniškai vienas papildomas autobusas per dieną nuvažiuodavo apie 100 km.

Pandemijos laikotarpiu taip pat labai sumažėjo pardavimų pajamos: 2021 m. lyginant su 2019 m. pajamos mažėjo 38 proc.

Todėl išaugo ir subsidijų poreikis.

2020 m. skirta jau kiek daugiau nei 2,1 mln. Eur. Pernai šis skaičius pasiekė 2,7 mln. Eur. (iš jų 323,9 tūkst. Eur Valstybės biudžeto lėšos padidėjusiai nuostolių kompensacijai dėl Covid-19 pandemijos).

Įmonė iki pandemijos vykdė 18 tarpmiestinių maršrutų. Dėl pandemijos metu ženkliai sumažėjusių keleivių srautų teko sustabdyti 13 maršrutų. Jie iki šiol neatstatyti.

„Šiai dienai veiklą vykdome 5 maršrutais, stebime keleivių srautus ir laukiame sugrįžtančių keleivių“, – nurodė Savivaldybės įmonės „Busturas“ atstovai.

Nepadengia kaštų

Paskutinį kartą 0,06 Eur (nuo 0,54 Eur iki 0,60 Eur) bilietų kaina buvo didinta nuo 2021 m. sausio 1 d. Tai buvo padaryta siekiant padidinti vairuotojų algas, kurios sumažėjo dėl pandemijos.

Dalis darbo užmokesčio priklausė nuo parduotų bilietėlių autobuse. Bet dėl pandemijos ši prekyba uždrausta ir nevyko iki šiol.

Tik neseniai paskelbta, kad erdvė prie vairuotojo bus atidaryta ir bilietų prekyba pas vairuotojus vėl vyks nuo šių metų balandžio 1-osios.

Tačiau akivaizdu, kad ir ši, neseniai padidinta bilieto kaina jau nebepadengia keleivių vežimo kaštų (įvertinus kurą, darbo užmokestį, autobusų amortizacijos išlaidas ir pan.). Bet kainos didinti kol kas neplanuojama.

„Šiuo metu bilietų kainų didinti neplanuojama, tačiau jei būtų nuspręsta kitaip, tokį sprendimą turėtų priimti Šiaulių miesto savivaldybės taryba“, – nurodyta atsakymuose.

Kainas didino dėl nuostolių

Kaip rašoma „Busturo“ dar 2020 m. gruodį išplatintame pranešime, Šiaulių miesto administracija kreipėsi į tarybą dėl bilieto kainos kėlimo galimybių. Buvo akcentuojama, kad kone dvigubai padidėjo nuostolių kompensacija įmonei.

Šių diskusijų metu gimė mintis, kad visgi nereikia mažinti nuostolių kompensacijos iš savivaldybės biudžeto, o gautas pajamas iš bilieto kainos padidėjimo palikti įmonei paskirstant jas atitinkamai: 4 centai vairuotojų darbo užmokesčio kėlimui, 2 centai įmonės autobusų parko atnaujinimui.

Įmonės pranešime nurodoma, kad kryptingai dirbama atnaujinant autobusų parką.

„Tiek įmonės, tiek ir Šiaulių miesto mero A. Visocko tikslas yra aiškus – turime būti „žaliausi“ ir taškas. Ta linkme ir dirbame. Tikime, kad keleiviai pajuto šiuos teigiamus pokyčius, nes viskas yra daroma tik dėl jų“, – rašoma pranešime.

Nuo 2016-ųjų įmonė atnaujino autobusų parką. 2016 m. vidutinis miesto autobusų amžius buvo 18,4 m. 2020 m. vidutinis amžius siekė jau 8,92 m.

„Žalioji energetika“

Kryptingai buvo investuojama į suskystintomis dujomis varomus autobusus. Kaip anksčiau portalui „Etaplius“ aiškino „Busturas“ atstovai, tokie autobusai yra ženkliai pigesni nei rinkoje parduodami elektriniai autobusai. Taip pat mieste nėra tinkamos infrastruktūros elektriniams autobusams eksploatuoti, brangios tokių autobusų baterijos, kurios, įmonės skaičiavimu, tarnautų tik 5 metus, kai dujomis varomą autobusą galima eksploatuoti keturis kartus ilgiau – 20 metų.

Nors auga ne tik gamtinių dujų, bet ir elektros kainos, elektros poreikius, skirtingai nei dujų, įmanoma padengti patiems – saulės ar kitomis elektrinėmis. Štai pernai rugsėjį ant Respublikinės Šiaulių ligoninės Chirurgijos skyriaus stogo buvo įrengta saulės elektrinė.

Per metus klinikoje sunaudojama 1633 megavatvalandės elektros energijos. Saulės elektrinė, prognozuojama, generuos ne mažiau 108 megavatvalandes elektros energijos per metus. Skaičiuojama, kad tai kasmet padengs apie 7 proc. Chirurgijos klinikos poreikių ir investicijos turėtų atsipirkti per 10 metų.

Elektros energiją pagamina Savivaldybės valdoma AB „Šiaulių energija“. Tačiau į anksčiau portalo „Etaplius“ pateiktus klausimus, ar Šiaulių miesto savivaldybė ketina investuoti į panašius alternatyvius elektros energijos aprūpinimo projektus ir pasigaminti elektros, kurią būtų galima panaudoti, pvz., elektriniams autobusams įkrauti, atsakymų sulaukti nepavyko.

Indeksuos įkainius

Vadovų darbotvarkėse nurodyta, kad šiandien (kovo 23 d.) Šiaulių miesto mero pavaduotoja Simona Potelienė, Administracijos direktorius Antanas Bartulis ir Administracijos direktoriaus pavaduotojas Eduardas Bivainis dalyvavo pasitarime su Administracijos padalinių vadovais, atsakingais specialistais dėl UAB „Busturas“ įkainių indeksavimo klausimų.

Portalas „Etaplius“ pasiteiravo Savivaldybės atstovų, kokių įkainių indeksavimo klausimai buvo aptarti pasitarime ir ar tai nėra susiję su galimu bilietų kainų didinimu.

„Pasitarimas vyko dėl įkainių indeksavimo pagal tam tikrus maršrutus, dėl kurių yra sudaryta sutartis. Dėl autobusų bilietų kainų keleiviams didinimo kol kas nėra diskutuojama“, – atsakė Šiaulių miesto savivaldybės Viešųjų ryšių koordinatorius Vitalis Lebedis.

Absoliuti dauguma

Šiaulių miesto valdžia šiuo metu Taryboje turi absoliučią daugumą. Šią savaitę paskelbta, kad ruošiamasi didinti atliekų surinkimo įkainius beveik 36 proc., nors rinkliava buvo didinta taip pat palyginti neseniai. Vienas iš argumentų – 2019 m. perskaičiuota ir padidinta rinkliava galimai buvo apskaičiuota netinkamai, t. y. per maža, neįvertinus faktinių atliekų surinkimo sąnaudų ir didėjančių kitų įkainių (atliekų deginimo, taršos mokesčių ir t.t.).

Tad ar kuro kainų padidėjimas ir galimai netinkamai apskaičiuoti kelionės įkainiai nebus argumentu didinti ir maršrutinių autobusų kainų?

Kad miesto valdžia nėra linkusi iš miesto biudžeto padengti savo įmonės nuostolių rodo tai, kad prieš tai dalį nuostolių dėl pandemijos miesto valdžia prašė „Busturui“ kompensuoti iš valstybės biudžeto (kompensaciją gavo).

Taip pat neseniai paaiškėjo, kad 5 tūkst. Eur „Busturo“ sąskaitą už įmonės suteiktą humanitarinę misiją Ukrainoje norėta padengti iš šiauliečių ir verslo suaukotų pinigų, bet ne iš miesto biudžeto. Vis dėlto kilus šurmuliui imta kalbėti, kad bus galimai ieškoma vidinių įmonės rezervų.