PRAMOGOS
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
Aktualijos2023 m. Gegužės 12 d. 07:00

Automobilių stovėjimo zonų ir švaros valandų korekcija šiauliečius veja iš namų

Šiauliai

Audronio Rutkausko nuotr.

Asta ŠiukšterienėŠaltinis: Etaplius.LT


266990

Gegužės 1 d. praplėtus mokamo automobilių stovėjimo zonas Šiaulių centre, dalis gyventojų jaučiasi dėl rinkliavos apiplėšinėjami kasdien. Gyvenantieji neapmokestintuose spalvotos zonos paribiuose susidūrė su tuo, kad statydami automobilį gatvėje prie savo namo patenka į spalvotą zoną ir yra priversti mokėti rinkliavą darbo valandomis. O ir grįžti po darbo ten nevalia (bus bauda!) tomis dienomis, kai numatytos vadinamosios švaros valandos. Savivaldybė, užversta dešimtimis skundų, susizgribo ir puolė pataisomis tikslinti rinkliavos tvarką.

„Paribio rinkliava“

Apmokestinti automobilių stovėjimą centre darbo dienomis nuo 8 iki 17 val. – geras sumanymas, kai siekiama, kad kuo daugiau žmonių naudotųsi viešuoju transportu, centre sumažėtų oro tarša bei automobiliai neužstatytų gatvių ir kiemų. Tai veikia svečiams, bet atsisuko prieš pačius gyventojus, ypač tuos, kurie gyvena spalvotųjų zonų pakraštyje.

Gegužės 1 d. padidinus rinkliavos tarifus raudonojoje zonoje (kvartaluose aplink centrinę aikštę), o už geltonosios zonos (centrinės dalies) dar praplėtus žaliąją (centrinės miesto dalies prieigas), „nemokamame baltajame paribyje“ atsidūrę gyventojai pasijuto melžiamomis karvėmis.

Pagal numatytą tvarką tam yra savivaldybės leidimai: kreipeisi, gauni ir nemoki. Deja, jie ne visiems. Kreipęsi leidimų, gyventojai gavo atsakymą, kad šie jiems nepriklauso, nes namas neįeina į rinkliavos zoną – esą jie visi turi tilpti kieme.

„Kreipėmės į Savivaldybę ir gavome atsakymą, kad gyvename baltojoje zonoje ir daugiau neieškotume teisybės. Mums privilegija naudotis gatve prie namų nepriklauso, nes gyvenam baltojoje zonoje, bet mokėti rinkliavą žaliojoje – priklauso“, – pečiais gūžčioja nustebęs Vytauto g. 63 daugiabučio namo pirmininkas Sigitas Stasaitis.

Tačiau problema ta, kad daugelis daugiabučių centre statyti prieš šešis–septynis dešimtmečius, kai automobilis šeimoje buvo greičiau išimtis nei taisyklė, ir prie 70 butų namo buvo suprojektuotos tik aštuonios stovėjimo vietos mašinoms. Dabar, net padidinus aikšteles, yra vos 12 vietų. Daugiau nėra kur.

Nori stovėti prie savo namų žaliajai zonai priskirtoje gatvėje – mokėk: darbo dieną už paliktą automobilį nuo 8 iki 17 val. – 8 Eur, mėnesio rinkliava – 20 Eur. Jei ne – būtinai važiuok į darbą automobiliu.

„Mūsų rajone nėra nei įstaigų, nei traukos centrų. Čia miegamasis rajonas, kuriame mašinas stato tik patys gyventojai. Tai tą gatvės apmokestinimą žaliojoje zonoje vertiname tik kaip Savivaldybės pasipinigavimą“, – sako gyventojų atstovas S. Stasaitis.

Pasiektas atvirkštinis rezultatas

Geras Savivaldybės noras paskatinti žmones dažniau palikti namie automobilį ir rinktis alternatyvų transportą – ekologišką, viešąjį ar pasivaikščiojimą – minėtose zonose sulaukė priešingo rezultato.

„Jei anksčiau ir aš, ir kiti kaimynai dažnai į darbą važiuodavome paspirtuku arba dviračiu, tai dabar atvirkščiai. Rytą, kai prasideda mokamos valandos, mūsų Vytauto g. atkarpa ištuštėja, lieka trys–keturi automobiliai. Reiškia, žmonės pasirinko į darbą važiuoti automobiliu“, – sako gyventojas.

Jis nežinioje: dabar jiems nėra kur dingti su automobiliais, ypač antradieniais – nei darbo metu, nei po darbo, kai paskirtos sanitarinės gatvės valymo valandos.

Švaros valandos neleidžia grįžti namo

Anksčiau darbo metu išvažiuodavo į darbą ir diskomforto, kur dėti mašiną tuo metu, nejuto. Dabar esą gyventojų pageidavimu švaros valandos perstumtos po darbo valandų – antradieniais nuo 17 iki 21 val. Tokiu sprendimu mažai kas džiaugiasi, nes negali grįžti namo.

Etaplius.lt portalo apklausoje gyventojai atvirai išsakė, su kokiomis problemomis susiduria, neslėpė ir savo požiūrio į tokius Savivaldybės pakeitimus.

„Kvailesnio sprendimo negalėjo būti... Stovėjimui vietų nėra. Pas mus trys namai po 40 butų, aikštelė viena... Gatvėje statosi tik gyventojai. O kai ateina švaros diena ketvirtadienį nuo 17 val., tai statyti visai nėra kur…“

„Mano automobilis netelpa pro laiptinės duris, negaliu jo užsivežti į butą. Tad antradienį vakare teks sukti ratus po miestą nuo 17 iki 22 val.“

„Kur mums tas keturias valandas padėti mašiną? Na, gerai: vasarą geras oras, tai gal gali kur išvažiuoti, pasivaikščioti, dalis atostogoms išvažiuoja, soduose apsigyvena, o kaip bus žiemą?“

Vytauto g. gyvenanti Jurga (pavardė redakcijai žinoma – aut. past.) pasakoja antradienio įspūdžius: „Išvažiavau į darbą mašina, kad palikus gatvėje prie namų nereiktų rinkliavos mokėti. Laimė, tą dieną grįžusi spėjau rasti vienintelę vietą kieme. O ką daryti kitiems? Važinėtis keturias valandas aplink ar kažkur palikinėti mašiną? Žiūriu – pareina kaimynas po darbo su vaiku iš darželio ant rankų, nes paliko automobilį aikštelėje prie „Šiaulių“ viešbučio. Po devintos vakaro eis parsivaryti.“

Savivaldybė siekia pasipinigauti?

Valymo valandų trukmė standartinė – keturios valandos. Jos skirtos tam, kad mašina spėtų apvažiuoti ir sutvarkyti visą kvartalą. Gyventojai neprieštarauja, bet pirštu beda į tvarkos spragas ir nelankstumą.

„Net jei programėlėje matau, kad valymo mašina mano gatve jau pravažiavo, vis tiek negaliu grįžti namo. Yra ženklas – jei sugalvos pasipinigauti, tai atvažiuos ir iš visų galės surinkti baudas“, – sako Vytauto g. gyventoja Jurga.

Gyventojai nesupranta tokio švaros valandų pakeitimo, todėl net spėlioja, jog savivaldybė jas pakeitė specialiai, kad jei ne iš rinkliavos, tai iš baudų pasipelnytų.

„Logikos neturintis sprendimas švaros dieną valymo valandas perkelti į vakarą. Nors turbūt yra paaiškinimas: kam valyti tomis valandomis, kol parkingas mokamas? Panašu, kad savivaldybės tikslai nieko neturi bendro su gyventojų gerove“, – spėlioja internautai.

„Kaip besisuksi, duoklė drakonui neišvengiama: arba rinkliava už stovėjimą darbo valandomis, arba bauda po darbo švaros valandomis. Esame varomi iš namų“, – sako vienas gyventojas.

Užvertė skundais

Gyventojai pasipiktinę, kad spalvotosios mokamos zonos praplėstos nederinant su jais. Beteisiai pasijuto ir privačios nuosavybės pastate neturintys nuomininkai, ir studentai.

„Apmokestintos labai nelogiškos miesto vietos. Prie daugiabučių. Prie centro. Jei norima atlaisvinti centrą, tai kur palikti automobilį – nėra apgalvota. Ir pati nelogiškiausia apmokestinta vieta – tai prie Geležinkelio stoties“, – komentuoja Etaplius.lt skaitytojai.

Nepatenkinti ir dviračių motopriemonių vairuotojai, kurie pasigedo diferenciacijos.

„Skambinau į „Šiaulių gatvių apšvietimą“ (ši įmonė administruoja rinkliavą – aut. pastaba). Pasakiau, kad turiu metinį leidimą automobiliui ir norėčiau kartais šiltuoju sezonu važiuoti motoroleriu. Bet jie nesuteikia tokios galimybės – turiu mokėti dienos rinkliavą arba vėl 40 Eur mėnesiui. Bet dviratė transporto priemonė užima mažiau vietos, jai kituose miestuose taikoma kita kaina. Šiauliuose jokios alternatyvos nėra“, – patirtimi dalijasi šiaulietis Linas, verčiamas mokėti dvigubą rinkliavą.

Po šių korekcijų Šiaulių m. savivaldybę per savaitę užgriuvo dešimtys vairuotojų skundų.

„Keliasdešimt skundų turėjome. Į juos atsižvelgėme ir, kur galėjome, taisėme“, – tikina Šiaulių m. savivaldybės Miesto ūkio ir aplinkos skyriaus vyriausiasis specialistas Linas Grikšas.

Pasak jo, švaros valandos – tai specialios darbo grupės prerogatyva. Į ją ir turi kreiptis gyventojai. O dėl motorinių dviračių priemonių jokių išlygų ar lengvatų nenumatyta – kiekvienai registruotai transporto priemonei, jei ji užima stovėjimo vietą, turi būti atskiras leidimas.

Prireikė pataisų

Tik patvirtinus zonavimą gegužės 1 d. prireikė pataisų. Specialistai sako, kad gegužės 4 d. ištaisė klaidas, kur tik galėjo. Po pataisų gyvenantieji šalia apmokestintų zonų jau gali kreiptis leidimų statytis automobilius gatvėje nemokamai.

„Dabar tie daugiabučiai namai, kurie ribojasi su zona, gaus leidimus, statysis ir gatvėje, ko anksčiau nebuvo. Jie gali kreiptis. Patikslintos ir kitos sąvokos: nepriklausomai nuo to, ar patalpų savininkas yra fizinis, ar juridinis asmuo, jis gali gauti leidimus. Taip pat juos gali gauti ir studentai, besimokantys Šiaulių aukštosiose mokyklose, turintys savo vardu registruotus automobilius“, – sako L. Grikšas.

Ta pati teisė suteikiama ir nuomininkams, kurie nėra buto savininkai, bet turi Registrų centre įregistruotą patalpų nuomos sutartį.

Baudų kol kas nėra

Įsigaliojus naujam zonavimui, dar ne visur yra ženklai, kuriose vietose automobilių stovėjimas mokamas. Gyventojai nežino, ar jie būtų baudžiami už tai, jog sustojo mokamoje zonoje.

„Ne visur sustatyti ženklai, kad stovėjimas mokamas. Pavyzdžiui, S. Šalkauskio g. nėra jokio ženklo apie mokamą parkingą. Bet pasidomėjus sakė: „Baudą vis tiek gausit, nes žemėlapy tai žaliai nuspalvinta.“ Taip kad po miestą dar reikia ir žemėlapį su sužymėtom zonom vežiotis“, – susirūpinę vairuotojai.

Tačiau Savivaldybė sako kol kas baudų nežymėtose vietose netaikanti. „Kur nėra paženklinta kelio ženklais, kontrolė ten ir nevyksta. Dabar kontrolieriai kol kas palieka tik įspėjimus“, – sako Savivaldybės atstovas L. Grikšas.

Statistikos, ar yra skirta baudų, kol kas nėra. Kiek bus surinkta rinkliavos už automobilių stovėjimą, irgi kol kas neaišku. Tikimasi, kad, išsiplėtus zonoms, pinigų į iždą bus surinkta daugiau. Pernai iš vairuotojų buvo surinkta 450 tūkst. Eur.