Aktualu | Gyvenimas | Pramogos | + Projektai | Specialiosios rubrikos |
Pasirinkite savo miestą | Vilnius | Kaunas | Klaipėda | Šiauliai | Panevėžys | Marijampolė | Telšiai | Alytus | Tauragė | Utena |
Irma BagūnėŠaltinis: Etaplius.lt
„Mūsų projekto sandu tapo faktas, kad turime gamtinius resursus tiek Lietuvoje, tiek Švedijoje, tiek Lenkijoje”, – sako finišuojančio tarptautinio projekto „Attractive Hardwoods” partnerio Žemaitijos nacionalinio parko direktorius Ramūnas Lydis. Šiandien jis ir kiti projekto atstovai dalinasi daugiau nei du metus trukusio projekto rezultatais.
Platforma tarptautinėms diskusijoms
Gegužės 22-23 dienomis Žemaitijos nacionaliniame parke vyko projekto „Darnus kietųjų lapuočių miškų valdymas – darnaus turizmo vystymo praktika“ („Attractive Hardwoods”) baigiamoji konferencija. Jos metu šeši projekto partneriai iš Lietuvos, Lenkijos ir Švedijos pristatė darbo rezultatus.
R. Lydis sako, kad šio projekto idėjos vystymą pradėjo prieš penkerius metus. „Iš pradžių buvo gautas finansavimas projekto idėjos ir paraiškos parengimui, vyko daug susitikimų ir diskusijų, todėl jautėmės gerai pasiruošę „Attractive Hardwoods“ projektui”, – teigia jis.
„Attractive Hardwoods” projektas pradėtas 2016 m., o finišo tiesiąją pasieks šių metų birželio 30 d. „Mūsų projekto sandu tapo faktas, kad turime gamtinius resursus tiek Lietuvoje, tiek Švedijoje, tiek Lenkijoje. Visų šalių jungtimi tapo kietųjų lapuočių medynai, tokie kaip ąžuolynai, skroblynai”, – dėsto Žemaitijos nacionalinio parko vadovas.
„Savo parke mes irgi turime tokių medynų – ne veltui projektui buvo pasirinktas Liepijų miškas, kuris, iš esmės, yra kietųjų lapuočių miškas. Tai tapo tarsi skėčiu visoms idėjoms sudėti”, – tęsia jis.
Žemaitijos nacionalinio parko komanda pradėjo analizuoti, kokius turizmo produktus galėtų sukurti, kurie pritrauktų žmones atvykti į gamtines teritorijas. Buvo nuspręsta įrengti informacinius terminalus, sukurti mobiliąją programėlę, kurie palengvins kelionę po Žemaitijos nacionalinį parką, taip pat sukurti filmuką apie Žemaitijos nacionalinį parką, suorganizuoti parodą apie kietųjų lapuočių medžius.
„Dar daugiau – sukūrėme produktus paukščių stebėjimui. Buvo parengtas žemėlapis su pagrindine informacija, kur ir kokius paukščius mūsų teritorijoje galima pamatyti. Neseniai išleidome ir detalų vadovą, kuriame aprašomos pagrindinės paukščių rūšys ir vietos, kuriuose juos galima stebėti. Leidinys su paukščių stebėjimo maršrutais padės kiekvienam keliaujančiam pažinti Žemaitijos nacionaliniame parke aptinkamas paukščių rūšis“ – projekto „Attractive Hardwoods” rezultatais dalinasi R. Lydis.
Birželio viduryje Žemaitijos nacionaliniame parke prasidės paroda, pristatanti kietųjų lapuočių ekosistemas. „Didžiuliuose stenduose paaiškinsime, kokios gyvūnų rūšys, augalai susiję su, pavyzdžiui, ąžuolu, skroblu ar liepa. Tokiu būdu bus pristatytos septynios medžių rūšys ”, – pristato R. Lydis.
„Labai džiaugiamės, kad įgyvendinant projektą turėjome puikias galimybes diskutuoti ir dalintis patirtimi – tiek su Lenkijos Pamario turizmo valdyba, tiek su Plungės turizmo informacijos centru, kurie veikia būtent turizmo srityje. Tai buvo labai gera platforma tiek tarptautine, tiek nacionaline prasme supažindinti ir pristatyti gamtinio turizmo galimybes Žemaitijos nacionaliniame parke”, – pridurti skuba Žemaitijos nacionalinio parko direktorius.
Sustiprino kompetenciją
Baigiamojoje projekto konferencijoje visos šalys pristatė savo sukurtus turizmo produktus, dalinosi patirtimi ir praktika gamtinėse teritorijose, kurioms atstovauja. Lietuvai projekte atstovavo Žemaitijos nacionalinio parko direkcija, Švedijai – Švedijos miškų agentūra, Blekingės regionas, Blekingės apskrities administracinė valdyba, o Lenkijai – Gdansko regioninė miškų direkcija ir Pamario turizmo valdyba.
„Kai kurie darbai dar bus vykdomi ir po konferencijos. Iš tiesų, liko nedaug, paskutiniams darbams pabaigti turime mėnesį. Esu tikras, kad visi projekto partneriai sėkmingai juos įgyvendins“, - sako R. Lydis.
„Jau dabar matome, kad šis projektas yra sėkmingas. Jis padėjo stiprinti mūsų kompetencijas, suteikė puikias galimybes Žemaitijos nacionaliniam parkui, Plungės rajonui, Vakarų Lietuvai būti pristatytiems užsienio šalyse. Projekto eigoje patys dalyvavome Švedijoje ir Lenkijoje vykusiuose renginiuose, kuriuose pristatėme savo kraštą”, – priduria jis.
Įvertino naujoves
Konferencijos metu buvo pristatomi visų šalių partnerių projekto rezultatai, aptariama baigiama kurti bendra trijų šalių strategija, kuria bus siekiama padidinti ir populiarinti tarpvalstybinį turizmą kietųjų lapuočių miškuose.
Kviestiniai lektoriai skaitė pranešimus apie turizmo produktų rinkodaros galimybes bei visiems mažiau žinomą turizmo rūšį – tamsųjį turizmą, po kurio sekė ekskursija į Šaltojo karo ekspoziciją.
Taip pat konferencijos dalyviai turėjo galimybę ankstų rytą dalyvauti paukščių stebėjimo ekskursijoje Žemaitijos nacionaliniame parke.
Projekto partnerių susitikimo metu buvo aplankyta Liepijų miške esanti pėsčiųjų trasa. Keliaujant šia natūralia 4 km trasa be specialiai įrengtos dangos galima apžiūrėti išskirtinėmis gamtinėmis savybėmis ir įvairove pasižymintį Liepijų mišką, kuris saugo ne tik šimtamečius ąžuolus, bet ir įvairias į raudonąją knygą įrašytas paukščių, augalų, kerpių bei požeminių grybų rūšis.
Projekto lėšomis buvo paruošta maršruto trasa, atlikta gamtotvarka atšviesinant senuosius ąžuolus ir pritaikant mišką lankytojams, pastatyti informaciniai stendai. Specialiai šiai trasai sukurtas ir mobili programėlė-audiogidas.
Svarbiausia – informuoti
Partneriai iš Švedijos ir Lenkijos svečiuodamiesi Žemaitijos nacionaliniame parke mėgavosi jo ramybe. Projekto lyderis, Švedijos miškų agentūros atstovas Ola Runfors negailėjo gerų žodžių.
O. Runfors teigia, kad norint gamtinį turizmą paversti prieinamą turistams, pirmiausiai reikia žmones informuoti apie vietinius išteklius. „Reikia, kad jie paprasčiausiai žinotų, jog yra ypatingų dalykų, kuriuos jie gali pamatyti. Labai svarbu užsiimti rinkodarinėmis priemonėmis, naudotis socialinėmis medijomis, parkuose įrengti informacinius stendus įvairiomis kalbomis, lankomus objektus pritaikyti ir neįgaliesiems”, – įžvalgomis dalinasi jis.
Projekto vadovas teigia, kad „Attractive Hardwoods” padėjo pagerinti visus šiuos aspektus tiek Švedijoje, tiek kitose šalyse dalyvėse. „Pavyzdžiui, Lenkijoje iki projekto pradžios buvo išties daug problemų. Turistų centruose trūko informacijos apie gamtinį turizmą. Dabar situacija Gdanske ir Gdynėje labai pasikeitė – jų istorija tapo projekto sėkmės istorija”, – šypsosi O. Runfors.
Gdansko regioninės miškų direkcijos atstovas Piotr Neubauer pritaria kolegai iš Švedijos. „Iš tiesų, prieš tris metus mūsų regiono darbuotojai nežinojo, kaip reklamuoti gamtinį turizmą. Visada buvo informacijos, bet tu turėjai žinoti, kaip ir kur jos ieškoti. Šis projektas padėjo sukurti ryšį su Gdynios, Sopoto, Gdansko institucijomis, kurios dirba kartu, kad visa reikiama informacija turistams taptų prieinamesnė”, – sako jis.
„Dabar būdami Gdanske, miesto centre esančiuose informacijos centruose jūs rasite visą informaciją – to anksčiau nebūdavo”, – priduria P. Neubauer.
Atsigręžia į gamtą
Lenkijos atstovai tiki, kad reikia žmones kviesti į gamtą, tačiau juos skatinant suprasti, jog būnant gamtoje privalu ją saugoti.
„Lenkijoje gamtinis turizmas populiarėja, manau, situacija Lietuvoje yra labai panaši. Visada sulaukdavome daug užsienio turistų, kurie domisi istorija, ypatingai daug jų atkeliauja iš Vokietijos. Bet žmonės iš Skandinavijos valstybių, išskirtinai švedai, nori keliauti gamtoje, juos svetur traukia medžioklės, paukščių stebėjimo ar poilsio puikiose šeimoms draugiškose vietose galimybės, kur tėtis gali keliauti stebėti paukščių, vaikai pramogauti gamtoje, o mama, pavyzdžiui, važinėtis dviračiu. Mums svarbu, kad informacija apie visas šias galimybes būtų prieinama kiekvienam”, – tikina P. Neubauer.
Pasak O. Runfors, šiandien žmonės iš tiesų atsigręžia į gamtą, bet tuo pačiu jie nori ir aukštos kokybės atostogų. „Jie nenori savaitę vaikščioti įvairiais maršrutais. Jie norėtų, galbūt, vieną dieną pasivaikščioti kokiu nors maršrutu, miegoti puikioje vietoje, skaniai pavalgyti ir mėgautis kokybiškomis paslaugomis”, – savo pastebėjimais dalinasi jis.
R. Lydis sako, kad turistų skaičius Žemaitijos regioniniame parke neauga drastiškai, nors pernai ir buvo užfiksuotas rekordinis lankytojų srautas – parką aplankė daugiau kaip 160 tūkst. svečių. „Pastebime tendenciją, kad didžioji dalis lankytojų pradėjo domėtis aktyvaus poilsio galimybėmis Žemaitijos nacionaliniame parke, tai reiškia, kad žmonės atvažiuoja ne tik pasimaudyti Platelių ežere”, – situaciją aiškina jis.
„Pastebėjome, kad tiek savivaldybės įgyvendinti projektai, kaip dviračių tako įrengimas aplink Platelių ežerą, tiek mūsų pačių įrengti pėsčiųjų takai, įrengtos ekspozicijos vis labiau domina lankytojus. Bent jau pagal gaunamas užklausas matome, kad žmonės vis labiau domisi, ką galima pamatyti, o ne kur pabūti. Tai yra esminis skirtumas”, – dalinasi R. Lydis.
Dar viena aiški tendencija – didėjantys užsienio turistų srautai. „Tai reiškia, kad įvairių projektų metu į užsienį išvežta žinia apie mus jau pradėjo duoti teigiamą rezultatą. Pritraukiant didesnius turistų srautus, taip pat sudaromos galimybės plėtotis ir vystytis vietos verslui, – aiškina Žemaitijos nacionalinio parko vadovas.
Projektas „Best practise in tourism development, marketing and sustainable management of Attractive Hardwoods“ (Attractive Hardwoods) įgyvendinamas 2014–2020 m. Interreg V-A Pietų Baltijos bendradarbiavimo per sieną programos lėšomis. Už straipsnio turinį atsakingi autoriai. Turinys neatspindi Europos Sąjungos, Vadovaujančios institucijos ar Interreg V-A Pietų Baltijos bendradarbiavimo per sieną programos Jungtinio sekretoriato nuomonės.
1.png
2s.jpg
3.jpg