PRAMOGOS
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
Aktualijos2024 m. Rugsėjo 12 d. 11:29

Arbitražą inicijavusi „Belaruskalij“ delsia pateikti ieškinį Lietuvai

Lietuva

„Belaruskalij“ trąšų vagonas. Scanpix nuotr.

Roma PakėnienėŠaltinis: BNS


318165

Baltarusijos kalio trąšų gamintoja „Belaruskalij“, beveik prieš metus inicijavusi arbitražo procesą prieš Lietuvą reikalaujant atlyginti milijardinius nuostolius dėl sustabdyto trąšų tranzito, iki šiol nėra pateikusi ieškinio – „Belaruskalij“ prašymu arbitražo procesas laikinai sustabdytas.

Tačiau nepaisant to, procesas vyksta, BNS patvirtino Susisiekimo ministerija.

„Sudarytas arbitražo teismas, nustatyta neutrali arbitražo vieta. Lietuvos atsiliepimas turės būti teikiamas po to, kai bus pateiktas „Belaruskalij“ ieškinys, kuris nuo „Belaruskalij“ Lietuvai inicijuoto arbitražo 2023 metų spalį vis dar nepateiktas“, – komentare BNS teigė ministerija.

Jos teigimu, šalių ginčas nagrinėjamas pagal UNICITRAL (angl. United Nations Commission on International Trade Law, Jungtinių Tautų tarptautinės prekybos teisės komisija) 1976 taisykles, sudaromas specialus, šiam tikslui skirtas (ad hoc) arbitražas iš trijų arbitrų – vieną jų skiria ieškovas, kitą – atsakovas, o trečias parenkamas arbitrų sprendimu.

Arbitražą techniškai aptarnauja Nuolatinis arbitražo teismas, įsikūręs Hagoje.

Pasak ministerijos, arbitražo procesas paprastai trunka apie 3-5 metus. Pradžioje manyta, kad galutinis posėdis galėtų vykti 2026 metų vasarį, tačiau „Belaruskalij“ prašymu laikinai sustabdžius arbitražo procesą, tikėtina, kad tai įvyks vėliau.

Kai kurių BNS šaltinių teigimu, „Belaruskalij“ gali nuspręsti ir nebetęsti arbitražo, nes tai labai brangus procesas, reikalaujantis milijoninių išlaidų arbitrams ir advokatams.

Tai, kad „Belaruskalij“ prieš Lietuvą pradėjo investicinio arbitražo procesą ir reikalauja atlyginti nuostolius, patirtus dėl sustabdyto trąšų tranzito, pirmą kartą paskelbta pernai lapkritį.

Procesas inicijuotas po to, kai Lietuvos Vyriausybė 2022 metų sausį negaliojančia pripažino „Lietuvos geležinkelių“ ir „Belaruskalij“ krovinių gabenimo sutartį – nuo tų metų vasario 1-osios kalio trąšų gabenimas per Lietuvą buvo sustabdytas.

Kol Baltarusijos trąšų gamintoja nėra pateikusi ieškinio, nėra įvardyta ir reikalaujamų atlyginti nuostolių suma, tačiau, BNS žiniomis, „Belaruskalij“ skaičiuoja, jog Lietuvos sprendimas jai galėjo padaryti apie 1 mlrd. eurų nuostolių.

Šių metų kovą Vyriausybė skyrė 320 tūkst. eurų advokatams ginče su „Belaruskalij“ už trijų mėnesių paslaugas. Vyriausybei jame atstovauja advokatų kontora „Ellex Valiūnas ir partneriai“ kartu su JK advokatų kontora „Covington & Burling“.

„Belaruskalij“ tranzitas nuo sienos su Baltarusija iki Klaipėdos uosto vyko ilgiau nei dešimtmetį, jis nutrauktas vasario 1-ąją, Vyriausybei patvirtinus, jog iki 2023 metų pabaigos turėjusi galioti sutartis tarp „Lietuvos geležinkelių“ ir „Belaruskalij“ neatitinka šalies saugumo interesų.

Krovinių vežimo geležinkeliais įmonė „LTG Cargo“ per metus perveždavo apie 11 mln. tonų „Belaruskalij“ trašų.