PRAMOGOS
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
Aktualijos2024 m. Lapkričio 19 d. 13:08

Anykščiuose įgyvendinama darbotvarkė „Tvari mokykla 2030“

Anykščiai

Anykščių rajono savivaldybės nuotr.

Etaplius.ltŠaltinis: Anykščių rajono savivaldybė


329784

Lietuvoje nuo 2024 m. pavasario pradėta įgyvendinti darbotvarkė „Tvari mokykla 2030“ (toliau Darbotvarkė). Į šį Lietuvos neformaliojo švietimo agentūros – LINEŠA koordinuojamą projektą įsijungė visos Anykščių rajono savivaldybės bendrojo ugdymo ir ikimokyklinio ugdymo mokyklos (toliau mokyklos).

Mokykla yra puiki terpė skleistis tvarumo idėjoms. Tvaresnėje aplinkoje vaikai ne tik geriau mokosi, bet ir daugiau laiko nori leisti mokykloje, jos pastate ar lauko erdvėse. Pokyčiai mokyklose gali tapti tvarumo iniciatyvomis gyvenviečių, miestų bendruomenėms.

Tvarumo požymių šiuo metu jau turi kiekviena Lietuvos mokykla – dėl šiuo metu galiojančių įstatymų ir rekomendacijų, ugdymo sritis kinta kartu su valstybėje vykstančiais pokyčiais tvarumo link. Iš pirmo žvilgsnio gali atrodyti, kad pokyčiai vyksta, tačiau mokyklos, o neretai ir savivaldybės lygmenyje nėra jungiamųjų grandžių, sąsajų, įgyvendinant skirtingus darnaus vystymosi tikslus. Jungiančia ir vienijančia iniciatyva tampa darbotvarkė „Tvari mokykla 2030“.

Tvarumo vertybių prioritetas kasdieniame mokyklos gyvenime – svarbiausia tvarios mokyklos savybė. Nuolatiniai tvarumo pokyčiai ir bendruomenės įtrauktis, atliktų pokyčių įsivertinimas – nuoseklus ir kryptingas procesas tvariose mokyklose.

Darbotvarkė „Tvari mokykla 2030“ skirta Jungtinių Tautų Darnaus vystymosi darbotvarkės iki 2030 metų įgyvendinimui Lietuvos mokyklose. Tai priemonių sistema konkretiems veiksmams ir pokyčiams, įgalinantiems mokyklų bendruomenes tiesiogiai prisidėti prie darnaus vystymosi tikslų ir uždavinių įgyvendinimo.

Svarbus žingsnis įgyvendinant Darbotvarkę – įsivertinimas, kiek mokykla yra pažengusi tvarumo srityje. Tokį įsivertinimą atlieka pati mokykla, naudodamasi LINEŠA parengtu „Tvarios mokyklos įsivertinimo vadovu“. Anykščių rajono savivaldybės mokyklos įsivertinimą atliko 2024 m. pavasarį ir antrą kartą – spalio mėn. Jau ir pasitikrino, koks pokytis tvarumo link padarytas, pamatė, kokioje srityje dar trūksta įdirbio, ką reikia padaryti. Atlikusios įsivertinimą, mokyklos įsipareigojo keistis tvarumo link. Mokyklos pačios nusimatys savo pokyčių tempą, atsižvelgdamos į mokyklos tipą, galimybes, turimas kompetencijas, bendruomenės įsitraukimo lygį. Spalio mėnesį įsivertinimas buvo aptartas visų mokyklų koordinacinių grupių pasitarime, pasidalinta įžvalgomis, gerąja patirtimi.

Žengdamos tvarumo keliu, mokyklos įgyvendins pokyčius 8 srityse: nuo išteklių, – pvz.: vandens, energijos, – tausojimo, saugumo ir sveikatos, iki judumo ar gamtos bei kultūros paveldo saugojimo. Tarp ryškesnių pokyčių, kuriuos tvarumo iniciatyva atneš į mokyklas, yra ir tai, jog vaikas galės dalyvauti mokyklos valdyme, turės savo „balsą“ – teisę pasisakyti. Sieksime, kad visų bendrojo ugdymo mokyklų valgyklose atsirastų švediškas stalas (nuo 2024 m. rugsėjo švediškas stalas įgyvendintas J. Biliūno, Troškūnų K. Inčiūros gimnazijose, A. Baranausko pagrindinėje mokykloje).

Lopšelio-darželio „Žiogelis“ vaikams maistas gaminamas iš ne mažiau kaip 60 proc. ekologiškų produktų. Nuo 2025 m. pradžios planuojama, kad taip bus maitinami ir kitų trijų miesto ikimokyklinio ugdymo įstaigų ugdytiniai. Planuojame, kad dar šiais mokslo metais ugdymo įstaigose bus įrengtos naujos jaukios erdvės viduje ir lauke, kur mokiniai galės maitintis savo užkandžiais. Taip pat sudarytos galimybės pasišildyti iš namų atsineštą maistą.

Mokyklose atsiras vietų su stogeliu, kur vaikas, į mokyklą atvažiuojantis dviračiu ar paspirtuku, galės tas transporto priemones saugiai palikti (tokių pavyzdžių jau turime, pvz., lopšelis-darželis „Žilvitis“). Bus sukurta elektromobilumo sistema: laikymo vietos ir įkrovimo stotelės, kurios visose bendrojo ugdymo mokyklose bus įrengtos dar 2024 m. 2025 m. I ketvirtyje, visos bendrojo ugdymo mokyklos turės ir po vieną elektrinį mokyklinį autobusą. Susitarėme, kad mokyklos dalį savo teritorijos paliks laukinei gamtai – pvz., nešienaujamos pievos gabalėlis.

2024 m. spalio 4 d. Vilniuje vyko respublikinė konferencija „Tvari mokykla 2030“. Joje dalyvavo Darbotvarkės įgyvendinimo Anykščių rajono savivaldybės mokyklose koordinatorė Nijolė Pranckevičienė ir Troškūnų K. Inčiūros gimnazijos tvarumo koordinacinės grupės narė, biologijos mokytoja Rasytė Gaidienė. Konferencijos metu Savivaldybei buvo įteiktas pasaulinio tinklo „Free Little Library“ bibliotekėlės sertifikatas. Tokios bibliotekėlės yra tik dvi Lietuvoje ir viena iš jų spalio 23 d. atkeliavo į Anykščius, į Antano Baranausko pagrindinę mokyklą. Bibliotekėlė bus atnaujinta ir pastatyta mokyklos teritorijoje, o ja galės naudotis ne tik visų rajono mokyklų bendruomenės, bet ir visi kiti asmenys.