PRAMOGOS
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
Verslas2023 m. Spalio 5 d. 14:32

Pradedančiojo verslininko pradžiamokslis: kaip įkurti ir sėkmingai auginti įmonę

Lietuva

Freepik.com nuotr.

Robertas ŠapalasŠaltinis: Etaplius.lt


279820

Pasaulio verslumo stebėsenos (angl. Global Entrepreneurship Monitor, GEM) rezultatais, kas penktas lietuvis per artimiausius 3 metus planuoja įkurti savo verslą. Tokie norai – labai geri ir gali atnešti naudos šalies ekonomikai, tačiau nereikia pasikliauti iliuzijomis – nuosavas verslas reikalauja atsakomybės, disciplinos ir nuolatinio darbo.

Jei galvojate, kad verslų įkūrėjai nieko neveikia, o pinigus jiems uždirba komanda, klystate. Kad jūsų įkurtas verslas netaptų skaičiumi liūdnoje bankrotų statistikoje, būtina laikytis tam tikrų taisyklių.

Išsiskirkite iš konkurentų

Jeigu jūsų siūloma paslauga ar produktas jau yra rinkoje, dar prieš kurdami įmonę išanalizuokite esamą pasiūlą ir, svarbiausia, konkurentus. Prekė ar paslauga, kuri yra geresnė už konkurentų – puiku, tačiau kitokia prekė – dar svarbiau. Šiuolaikinis žmogus kasdien susiduria su milžinišku informacijos srautu, kuriame atsiduria ir prekės bei paslaugos. Atmintyje išlieka tik tie dalykai, kurie kažkuo išsiskiria iš kitų ir yra neįprasti. Išskirtinumui nepakanka, pavyzdžiui, geresnio funkcionalumo. Pastaruoju metu savo išskirtinumui pabrėžti įmonės naudoja gana kardinalias priemones: šokiruojančias reklamas, dviprasmiškus šūkius ar intriguojančius vaizdus. Ir tai veikia.

Daugelis verslų patenka į vieną iš trijų kategorijų – naudoja kelis reklamos kanalus, bet prastai juos suvaldo; gana gerai naudoja tik vieną kanalą; pasikliauja tik vienu reklamos kanalu. Jei norite išsiskirti, turėtumėte pasistengti labiau. Veiksmingos rinkodaros taisyklės šiandien reikalauja, kad prekės ženklas būtų matomas dažniau nei bet kada anksčiau, nes klientų dėmesys itin išskaidytas.

Skirtingi klientai seka skirtingus kanalus, o jūs turite būti matomi ten, kur yra jūsų klientai. Tai gali būti televizija, radijas, socialinė žiniasklaida, laikraščiai, tinklalaidės, video platformos ir panašiai.

Verslo pradžiai būtini specialistai

Lietuviai taip mėgstamą savo gyvenimo būdą „pasidaryk pats“ neretai perkelia ir į nuosavą verslą. Galbūt tai tik mūsų tautos bruožas, o gal – visuotinai įprastas būdas sutaupyti, tačiau bandymas verslą suvaldyti pačiam net nuo jo įkūrimo, labai greitai gali baigtis tragedija. Kad ir koks geras specialistas bebūtumėte, svarbiausių įmonės pareigų užimti ir nepriekaištingai atlikti darbų tiesiog negalėsite (arba nespėsite).

Kalbant apie mažą įmonę, kuri tik ką pradėjo veiklą, patarčiau įsiminti 4 pareigybių pavadinimus: buhalteris, verslo/produktų vadybininkas, reklamos specialistas ir pardavimų vadybininkas. Jeigu vieną iš šių darbų puikiai išmanote pats – labai gerai, tačiau visų darbų nesiimkite. Turint ribotą biudžetą darbuotojams, galima iš pradžių susidėlioti prioritetus ir darbuotojus samdyti po vieną. Įmonei „stojantis ant kojų“ galėsite priimti ir likusius svarbiausiojo ketvertuko narius.

Biudžeto paskirstymas

Paskirstyti biudžetą vos įkūrus verslą – labai svarbi ir kartu itin sudėtinga užduotis, jeigu darote tai pirmą kartą. Bene labiausiai pasiteisinęs patarimas, kurį teko girdėti šiuo klausimu iš patyrusių verslininkų – išlaidoms skirk daugiau, nei galvoji, pajamoms – mažiau, nei norėtum.

Sudaryti pirmąjį verslo biudžetą, paremtą jau turimomis investicijomis, bet dar negeneruojant pajamų, galima remiantis patikrintu būdu:

Apskaičiuokite galimas pajamas. Įtraukite visus savo numatomų pajamų srautus. Kad žinotumėte, kokie jie gali būti, paanalizuokite, kas būdinga srityje, kurioje veikia jūsų verslas. Viešai pateikiamus konkurentinių įmonių duomenis galite panaudoti kaip gidą numatomoms pajamoms.

Pridėkite fiksuotas išlaidas. Fiksuotos išlaidos nesikeis kiekvieną jūsų verslo veiklos mėnesį. Į jas reikėtų įtraukti nuomą, darbo užmokestį, išlaidas internetui ar kitoms tiekėjų paslaugoms, paskolos grąžinimą, jeigu ją ėmėte.

Nustatykite kintamus kaštus. Be komunalinių paslaugų, tai gali būti papildomas apmokestinamas darbas, medžiagos, operacijų mokesčiai ir komisiniai.

Atimkite fiksuotas ir kintamas išlaidas. Jos parodo, kiek kainuoja jūsų produkto ar paslaugos gamyba. Bet koks išlaidų pasikeitimas turės įtakos jūsų grynosioms pajamoms – kiek įmonė uždirba atėmus visas išlaidas, jūsų produkto ar paslaugos gamybos sąnaudas ir mokesčius.

Po šių skaičiavimų likusi suma yra pinigai, kuriuos galėsite panaudoti investuodami į verslo augimą. Itin pravartu atidėti fondą ir nenumatytoms išlaidoms. Pelno ir nuostolių ataskaitai parengti sudėkite visas numatomas mėnesio pajamas ir išlaidas. Iš pajamų atimkite išlaidas. Idealiu atveju gautas skaičius bus teigiamas, rodantis pelną, o ne neigiamas, nurodantis nuostolius.

Kaip auginti įmonę

Jei jau įkūrėte savo įmonę, atlikote visus skaičiavimus, pasamdėte būtinus darbuotojus ir pradėjote veiklą, kita jūsų užduotis – išlaikyti verslą veikiantį. Statistiškai, nauji verslai bankrutuoja per pirmus porą metų, ką daryti, kad taip nenutiktų?

Kad įmonė būtų sėkminga, reikia verslo plano, paaiškinančią taisykles ir nuostatas, reglamentuojančias darbo eigą bei metodą. Remdamasi verslo planu, įmonė galės įgyvendinti tikslus, o jūs – priimti sprendimus, susijusius su veikla, kainodara ir investicijomis.

Prisiminkite, kad jūsų siūlomas produktas ar paslauga yra jūsų verslo pagrindas. Jei teikiamos prekės ar paslaugos kokybė bus prastesnė, nei tikisi klientai, arba jei rinkoje atsiras kitas, geresnis, produktas, prarasite pajamas. Net jei siūlote išsiskiriantį ir gerą produktą, svarbu nenuleidžiant akių stebėti pokyčius rinkoje ir neatsiliekant nuo aktualijų išlaikyti savo produkto kokybę.

Gali būti aktualu: verslo paskola