REDAKCIJA REKOMENDUOJA
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
Aktualijos2023 m. Spalio 20 d. 14:25

Alytaus muzikos mokykloje įtraukties procesai prasidėjo prieš porą dešimtmečių

Alytus

Etaplius.LTŠaltinis: Alytaus miesto savivaldybė


281328

Alytaus muzikos mokykloje vyksta praktinė pamoka. Scenoje vienas mokinys keičia kitą, skamba įvairiausiais skirtingais instrumentais – pianinu, kanklėmis, akordeonu ar pučiamaisiais – atliekami kūriniai.

Ir jeigu neatkreiptum dėmesio, net nepastebėtum, jog šios praktinės pamokos metu groja ir negalią ar specialiųjų poreikių turintys vaikai, o nepastebėtum todėl, kad jų atliekami kūriniai skamba lygiai taip pat puikiai, kaip ir kitų šioje mokykloje groti besimokančių mokinių.

Puikūs specialiųjų poreikių mokinių muzikiniai gebėjimai – sunkaus ir nuoširdaus Alytaus muzikos mokyklos mokytojų darbo rezultatas. Jo pirmoji prieš dvidešimt šešerius metus ėmėsi buvusi ilgametė Alytaus muzikos mokyklos direktorė, socialinių mokslų daktarė, profesorė, šiuo metu Muzikos mokykloje teorinės disciplinos mokytoja eksperte dirbanti Aldona Vilkelienė.

„1997 m. mes Muzikos mokykloje įkūrėme KREDO programą, pritaikytą individualiems mokinių poreikiams. Pradžia buvo sunki – nebuvo jokios metodikos ir literatūros. Aš tuo metu šia tema pradėjau rašyti disertaciją. Nežinojau, kaip reikia mokyti, kviečiau šioje programoje dalyvauti įvairius vaikus, tačiau laikui bėgant situacija pasikeitė“, – prisimena prof. dr. A. Vilkelienė. Ji dabar džiaugiasi, kad šios programos veikloje dalyvauja ir kiti Muzikos mokyklos mokytojai.

Vos Muzikos mokyklai pradėjus dirbti pagal KREDO programą, mokytis groti įvairiais instrumentais panoro 5 specialiųjų poreikių turintys vaikai. Dabar skirtingose klasėse su kitais šios mokyklos mokiniais mokosi beveik dvi dešimtys tokių vaikų.

A. Vilkelienė džiaugiasi pirmaisiais savo mokiniais, kurie šiandien jau yra suaugę. Anot jos, klausos ar regos negalia nesutrukdė jiems išmokti groti, o muzika davė daug – vieniems ji atvėrė kelią į platesnį meno pasaulį ir padėjo atrasti save kūryboje, kitiems suteikė pasitikėjimo savimi.
Groti pianinu, kanklėmis, smuiku ar pučiamaisiais instrumentais Alytaus muzikos mokykloje mokėsi ar tebesimoko regos, klausos, intelekto ar raidos sutrikimų, Dauno ir autizmo spektro sindromus turintys ar įvairiomis chroniškomis ligomis sergantys vaikai.

Kaip pasakoja A. Vilkelienė, jai yra tekę muzikos mokyti ir visiškai paralyžiuotus vaikus. „Yra buvę tokių atvejų, kai mokyti groti teko paralyžiuotomis kojomis ir rankomis, taip pat žodžio ištarti negalinčius vaikus. Pirmą kartą juos pamačius atrodė, kad nežinau, nuo ko pradėti jį mokyti, bet... Nuo čia ir prasideda pažinimo kelias – pradedi ieškoti stipriausių vaiko savybių ir jas atradęs, keliauji tuo keliu – ateini iki pasirodymo scenoje“, – apie nelengvą darbą su specialiųjų poreikių turinčiais vaikais pasakoja prof. dr. A. Vilkelienė.

„Pradėjusi dirbti su neįgaliojo vežimėlyje sėdinčia ir nematančia, tačiau išmokti groti pianinu norinčia mergaite, nesakiau jai, kad instrumentas turi juodus ir baltus klavišus, sakiau, jog pianinas turi aukščiau ir žemiau iškilusius klavišus. Kaip orientuotis tarp šių klavišų? Klavišai išdėstyti grupelėmis po du ir tris. Supratusi tai, mergaitė apčiuopomis ieškojo dviejų juodų klavišų, prieš kuriuos yra baltasis „Do“ natos klavišas ir tokiu būdu pradėjo mokytis groti. Vėliau juos vadinome spalvomis – juodi ir balti klavišai, nes mokinė, bendraudama su draugais, turi jaustis su jais lygiavertė, mokėti bendrąsias sąvokas “, – pasakojimą apie specialiųjų poreikių turinčių mokinių mokymo metodus tęsia A. Vilkelienė.

Pasak jos, po kurio laiko buvo džiugu stebėti, kaip mergaitės pirštukai pradėjo sparčiai judėti ir kaip puikiai ji grojo.

Prof. dr. A. Vilkelienės knygos – apie ypatingų vaikų ugdymą

Prof. A. Vilkelienė ne tik daugiau nei du dešimtmečius įvairių sutrikimų turinčius vaikus moko muzikos, bet ir apie jų ugdymą yra parašiusi keletą knygų.

Prieš dvidešimt metų buvo išleista knyga „Ypatingųjų vaikų integruotas muzikinis ugdymas“, joje gausu informacijos apie regos ir klausos sutrikimų turinčių vaikų ugdymą. Taip pat išskiriami ir ypatingai vaikai, nes jie turi savo išskirtinių individualių poreikių, kuriuos reikia suprasti. Antrojoje prieš septynerius metus išleistoje knygoje „Specialusis ir įtraukusis meninis ugdymas“ apibendrinta informacija apie A. Vilkelienės veiklos praktiką ir atliktus mokslinius tyrimus.



REDAKCIJA REKOMENDUOJA