Aktualu | Gyvenimas | Pramogos | + Projektai | Specialiosios rubrikos |
Pasirinkite savo miestą | Vilnius | Kaunas | Klaipėda | Šiauliai | Panevėžys | Marijampolė | Telšiai | Alytus | Tauragė | Utena |
BNS/Scanpix nuotr.
Reporteris BrigitaŠaltinis: Etaplius.lt
Ekonomikos ir inovacijų ministrė Aušrinė Armonaitė sako, kad JAV trečiadienį galutinai priimtos sankcijos Baltarusijos režimui turi būti kuo greičiau pritaikytos. Ieškoti kaltųjų dėl nesustabdyto baltarusiškų trąšų tranzito per Lietuvą, įsitikinusi ministrė, bus galima ieškoti tik priėmus sprendimus.
„Šiandien svarbiausia, kad sankcijos būtų įgyvendintos. Jeigu JAV įvedė sankcijas, o tranzitas eina per Lietuvą, Lietuva turi kuo skubiau ieškoti ne kaltųjų, o sprendimų, kaip tas sankcijas įgyvendinti. Vyriausybė turėtų rinktis į posėdį ir išspręsti šią situaciją ir, jei reikia, įpareigoti tas įmones tranzitą nutraukti. Paskui bus galima aiškintis, kokia įmonė ar pareigūnas kažko nenuveikė, bet dabar mums reikia sprendimų“, – ketvirtadienį „Žinių radijui“ kalbėjo A. Armonaitė.
„Jei yra JAV sankcijos, situacija akivaizdi – mes turime tiesiog dėti visas pastangas staigiai tą tranzitą nutraukti. Nematau jokių galimybių Lietuvai prašant Europoje ir pasaulyje didesnių sankcijų režimui, kad kažkas Lietuvoje tyliai stumdys trąšų vagonus. To negali būti, reikia įgyvendinti sankcijas kuo skubiau“, – sako ministrė.
A. Armonaitės nuomone, „Lietuvos geležinkelių“ vadovas Mantas Bartuška turėtų pateikti išsamesnius atsakymus, kodėl iš Baltarusijos trąšų gamintojos „Belaruskalij“ buvo priimtas netipinis avansinis mokėjimas už trąšų vežimą per Lietuvą dar bent mėnesiui.
„Paaiškinimų iš „Lietuvos geležinkelių“ vadovo reikėtų daugiau, sutartis gi ne nauja, ir nedidelė naujiena, kad gruodžio 8 d. įsigaliojo JAV sankcijos. Tų atsakymų norėtųsi“, – teigė A. Armonaitė.
Jos teigimu, valstybės valdoma įmonė negali veikti sau, nepaisydama valstybės formuojamos politinės linijos.
„Valstybės įmonės, kurios veikia, jos turi suprasti, kad jos veikia ne vakuume. Kad egzistuoja valstybės politika, kad egzistuoja Baltarusijos režimas. (...) Manyti, kad čia tik automatinis, kompiuterinis jų tolesnis veikimas, neatsižvelgiant į visas šias aplinkybes, yra įmanomas, arba yra naivu, arba tiesiog aplaidu“, – pažymi ministrė.
ELTA primena, kad trečiadienį įsigaliojo JAV sankcijos baltarusiškoms trąšoms. Tačiau kol kas dėl teisinių niuansų trąšų tranzitas per Lietuvą toliau tęsiamas.
Šių metų rugpjūtį paskelbtos JAV sankcijos numato, kad iki šių metų gruodžio 8 d. visi JAV fiziniai ir juridiniai asmenys privalo užbaigti sandorius su Baltarusijos kalio trąšų gamintoja „Belaruskalij“. Po minėtos datos Lietuvoje veikiantys bankai linkę nebeaptarnauti „Belaruskalij“ atliekamų mokėjimo pavedimų.
Tuo metu „Lietuvos geležinkelių“ grupei priklausanti krovinių geležinkeliu vežimo bendrovė „LTG Cargo“ skelbia, kad gruodį teiks trąšų gabenimo paslaugas „Belaruskalij“. Pagal galiojančią sutartį Baltarusijos bendrovė už jas atsiskaitė iš anksto.
Dėl susidariusios situacijos „Lietuvos geležinkeliai“ konsultuojasi su Lietuvos, ES ir JAV institucijomis, tarp kurių – JAV Iždo departamento Užsienio aktyvų kontrolės biuras (OFAC).
Skaičiuojama, kad iki šiol „LTG Cargo“ per metus vidutiniškai gabeno per 10 mln. tonų „Belaruskalij“ krovinių už maždaug 60 mln. eurų.
Ketvirtadienį Vyriausybėje aptarti galimybes stabdyti trąšų tranzitą per Lietuvą rinksis Nacionaliniam saugumui užtikrinti svarbių objektų komisija. Į ją trečiadienį kreipėsi susisiekimo ministras Marius Skuodis.
ELTA