Aktualu | Gyvenimas | Pramogos | + Projektai | Specialiosios rubrikos |
Pasirinkite savo miestą | Vilnius | Kaunas | Klaipėda | Šiauliai | Panevėžys | Marijampolė | Telšiai | Alytus | Tauragė | Utena |
Budintis BudėtojasŠaltinis: Etaplius.lt
Nuo 2012-ųjų metų Lietuvos mokyklos ir savivaldybės, siekiančios gerinti ugdymo kokybę, turi galimybę pasinaudoti Nacionalinio egzaminų centro (NEC) parengtais mokinių mokymosi pasiekimų vertinimo įrankiais, skirtais 4 ir 8 klasių mokinių mokymosi pasiekimams įvertinti.
O nuo 2016 metų – mokinių pasiekimams įvertinti panaudoti diagnostinius testus (DT) 2 klasės mokiniams ir standartizuotus testus (ST) 4, 6, 8 klasių mokiniams, padėti išsiaiškinti konkrečius mokymosi sunkumus ir problemas, kurias galima įveikti mokiniams, mokytojams ir mokykloms suteikiant tinkamą pagalbą.
Nuo 2017 metų patvirtintas Nacionalinio mokinių pasiekimų patikrinimo (NMPP) organizavimo ir vykdymo tvarkos aprašas, kuris reglamentuoja mokinių, kurie mokosi pagal pradinio (2, 4 klasių) ir pagrindinio (6, 8 klasių) ugdymo programas, pasiekimų patikrinimus, išskyrus pagrindinio ugdymo pasiekimų patikrinimą. Taigi mokinių pasiekimų patikrinimas tampa visuotinu.
Savivaldybės, norinčios įsivertinti ugdymo konteksto veiksnius, galėjo pasinaudoti ir NEC parengtais mokinių klausimynais. Gaila, kad Elektrėnų savivaldybėje klausimynus užpildė tik 76,6 % 4 klasės mokinių, 84,5 % 6 klasės mokinių, 85,4 % 8 klasės mokinių.
Atkreipiame dėmesį, kad šiame tyrime naudojami mokinių klausimynai sudaryti nacionalinių mokinių pasiekimų tyrimų klausimynų pagrindu. Jie būtini siekiant tiksliau ir visapusiškiau įvertinti ugdymo kokybę mokyklose ir savivaldybėje, o ne išsiaiškinti, kokioje aplinkoje ir kaip gyvena vaikas (užpildyti klausimynai koduojami ir iškart siunčiami į Nacionalinį egaminų centrą).
Elektrėnų savivaldybė tyrime dalyvauja nuo 2014 m., 2014 m. buvo viena iš 23 savivaldybių, 2015 m. – viena iš 42 savivaldybių, 2016 m. – viena iš 52 savivaldybių, o 2017 m. – viena iš 57 savivaldybių (iš viso 60 savivaldybių). Nacionalinis mokinių pasiekimų patikrinimas mokyklose vyko 2017 m. balandžio – gegužės mėnesiais. Veiksmo tyrime 2017 m. dalyvavo šios Elektrėnų savivaldybės švietimo įstaigos:
1. Elektrėnų sav. Vievio gimnazijos 6, 8 klasės;
2. Elektrėnų sav. Semeliškių gimnazijos 2, 4, 6 ir 8 klasės;
3. Elektrėnų „Ąžuolyno“ progimnazijos 4, 6, 8 klasės;
4. Elektrėnų sav. Kietaviškių pagrindinės mokyklos 2, 4, 6 ir 8 klasės;
5. Elektrėnų savivaldybės Vievio pradinės mokyklos 2, 4 klasės;
6. Elektrėnų pradinės mokyklos 2, 4 klasės.
Kiekvienam dalyvavusiam nacionaliniame mokinių pasiekimų patikrinime mokiniui buvo parengta individuali lyginamoji ataskaita apie jo atliktų testų rezultatus: 2, 4, 6 arba 8 klasės mokinio pasiektą kalbos (atskirai skaitymo ir rašymo), matematikos, 4 klasės pasaulio pažinimo, 8 klasės mokinio pasiektą socialinių ir gamtos mokslų mokymosi pasiekimų lygį, kiekvieno mokinio pasiekimus pagal atskiras testuojamų dalykų arba kognityvinių gebėjimų sritis.
Mokiniui skirtoje individualioje ataskaitoje taip pat buvo pateikti duomenys, kaip pagal mokymosi pasiekimų lygius pasiskirsto mokyklos ir klasės, kurioje jis mokosi, bei šalies bendrojo ugdymo mokyklų mokiniai.
Kiekvienai savivaldybės mokyklai buvo parengta ir pateikta ataskaita apie apibendrintus pagrindinius nacionalinio mokinių pasiekimų patikrinimo rezultatus. Visa šia analitine medžiaga (mokyklos, klasės ir mokinių ataskaitomis) savivaldybė, mokykla ir mokytojai naudojasi aptardami konkrečius kiekvieno mokinio, atskirų mokyklų ir visos savivaldybės mokinių pasiekimų gerinimo klausimus.
Savivaldybės ataskaita yra skirta apibendrintai, išsamesnei visos savivaldybės mokyklų 2, 4, 6 ir 8 klasių mokinių 2017-ųjų metų nacionalinio mokinių pasiekimų patikrinimo rezultatų lyginamajai analizei. Ji padeda geriau suprasti padėtį mūsų savivaldybėje, lyginant su kitomis 2017 metais mokinių pasiekimų patikrinime dalyvavusiomis savivaldybėmis ir nacionalinių mokinių pasiekimų tyrimų pagrindine imtimi.
Ataskaitoje teikiama informacija, kuria vadovaujantis galima spręsti apie savivaldybės mokyklų darbo stiprybes ir tobulintinas sritis. Ši informacija vertinama atsižvelgiant į mokinių pasiekimų patikrinime dalyvavusių mokinių mokymosi aplinkos mokykloje ir namų aplinkos kontekstą, mokinių poreikius ir galimybes, ugdymo procese atliekamo formuojamojo vertinimo rezultatus, kitas tik savivaldybės švietimo bendruomenei, vadovams,
mokytojams ir tėvams / globėjams žinomas aplinkybes.
PROCENTINIS RODIKLIS PAGAL MOKOMUOSIUS DALYKUS (PROC.)
Procentinis rodiklis parodo, kiek procentų visų galimų surinkti taškų vidutiniškai surinko mokiniai. Pavyzdžiui, jeigu teste buvo galima surinkti 40 taškų, o mokinys surinko 20 taškų, tai jo procentinis rodiklis bus lygus 50.
fffffff.png
Analizuodami gautus rezultatus matome, kad Elektrėnų savivaldybės 2 klasės mokinių visų testuojamų dalykų pasiekti rezultatai yra neženkliai žemesni už visų dalyvavusių 2017 metais nacionaliniame mokinių pasiekimų patikrinime mokyklų ir dalyvavusių savivaldybių rezultatus.
Elektrėnų savivaldybės 4 klasės mokinių matematikos, skaitymo, rašymo ir pasaulio pažinimo pasiekti rezultatai aukštesni už šalies rezultatus. Lyginant su dalyvavusių savivaldybių pasiektais rezultatais, Elektrėnų savivaldybės 4 klasių mokinių visų testuojamų dalykų pasiekti rezultatai neženkliai žemesni.
Elektrėnų savivaldybės 6 klasės mokinių visų testuojamų dalykų rezultatai neženkliai žemesni nei dalyvavusių savivaldybių, o matematikos – žemesni ir už šalies rezultatus, tačiau skaitymo ir rašymo pasiekti rezultatai yra aukštesni nei šalies.
Šie mokiniai 2015 metais dalyvavo veiksmo tyrime „Standartizuotų mokinių pasiekimų vertinimo ir įsivertinimo įrankių bendrojo lavinimo mokykloms kūrimas, II etapas“ ir pasinaudojo parengtais standartizuotais testais. 2015 metais matematikos pasiekti rezultatai taip pat buvo žemesni už šalies ir už kitų dalyvavusių savivaldybių rezultatus.
Džiaugiamės 8 klasės mokinių skaitymo ir rašymo pasiekimais, kurie viršija šalies ir kitų dalyvavusių savivaldybių rezultatus (skaitymo neženkliai mažesni nei kitų dalyvavusių
savivaldybių). Gamtos mokslų rezultatai aukštesni už šalies rezultatus, bet žemesni už 2017 metais dalyvavusių savivaldybių rezultatus. Deja, matematikos ir socialinių mokslų pasiekti rezultatai žemesni už šalies ir už kitų savivaldybių rezultatus.
Voratinklinėse diagramose vaizdžiai pateikiami apibendrinti duomenys apie įvairių NMPP testų rezultatus, sukuriamą pridėtinę vertę bei įvairius rodiklius, apskaičiuotus remiantis mokinio klausimyno atsakymais (mokėjimo mokytis rodiklis, mokyklos klimato rodiklis ir pan.).
Diagramose naudojama bendra standartizuotų taškų skalė, kuri leidžia palyginti rodiklius vienus su kitais. Rodikliai perskaičiuoti į standartizuotus taškus taip, kad šalies vidurkis visuomet bus nulis, o standartinis nuokrypis – vienetas. Jei rodiklio reikšmė mažesnė už nulį, tai parodo, kad mokiniams toje srityje sekasi prasčiau nei šalies mastu, jei reikšmė didesnė už nulį – geriau.
rrrrrrrr.png
Analizuodami 4 klasės mokinių voratinklinę diagramą matome, kad Elektrėnų savivaldybės NMPP testų rezultatai (matematikos, skaitymo, rašymo, pasaulio pažinimo), mokyklos klimato, patyčių situacijos mokykloje, mokėjimo mokytis rodikliai yra aukštesni nei šalies vidurkis ir tapatūs su kitų dalyvavusių savivaldybių rezultatais ir tik matematikos neženkliai žemesni už kitų dalyvavusių savivaldybių rezultatus.
Mokyklų sukuriama pridėtinė vertė 4 klasės mokiniams yra neigiama (pridėtinė vertė – tiesioginis vidutinis mokyklos indėlis į kiekvieno mokyklų mokinio mokymosi pasiekimus, atsižvelgiant į skirtingas mokinių socialines ekonomines sąlygas namuose ir kai kurias asmenines mokinio savybes).
6 klasė
1.png
Analizuodami 6 klasės mokinių voratinklinę diagramą matome, kad Elektrėnų savivaldybės NMPP skaitymo ir rašymo testų rezultatai, mokėjimo mokytis, mokyklos kultūros, patyčių situacijos mokykloje, savijautos mokykloje rodikliai yra aukštesni nei šalies vidurkis ir tapatūs su kitų dalyvavusių savivaldybių rezultatais. Tik pridėtinės vertės ir matematikos rodikliai yra neženkliai žemesni už šalies ir kitų dalyvavusių savivaldybių rodiklius.
8 klasė
2.png
Elektrėnų savivaldybės 8 klasės voratinklinėje diagramoje NMPP skaitymo, rašymo, gamtos mokslų testų rezultatai yra aukštesni už šalies ir beveik tapatūs su kitų dalyvavusių savivaldybių rezultatais. Matematikos, socialinių mokslų NMPP testų rezultatai žemesni nei šalies ir kitų dalyvavusių savivaldybių rezultatus.
Mokėjimo mokytis, mokyklos kultūros, patyčių situacijos mokykloje, savijautos mokykloje rodikliai yra aukštesni arba tapatūs su šalies ir kitų dalyvavusių savivaldybių rodikliais (tik pridėtinės vertės rodiklis yra žemesnis).
Dalyvaudami šiame veiksmo tyrime siekėme gauti patikimą informaciją apie 2, 4, 6 ir 8 klasės mokinių mokymosi aplinką, pasiekimus, nustatyti mokytojų, mokyklų darbo efektyvumą, priimti pagrįstus sprendimus, rasti mokyklų prioritetines problemas, jų priežastis, kurios būtų svarbios mokyklos pažangai.
Siekiame savivaldybėje taikyti suderinto vertinimo sistemą, kuri leistų sistemingai įvertinti kiekvieno mokinio daromą pažangą.
Atsižvelgdami į gautus duomenis, priimsime sprendimus, kurie padės gerinti ugdymo aplinką ir pasiekimus.